Dit Convergeren
Matt Phillips

De MIO Global Velo en Wahoo RFLKT+ zijn verschillende apparaten die een gemeenschappelijke functie gebruiken: een ANT+ poort. Deze kleine helper ontvangt gegevens van ANT+-apparaten, converteert deze naar Bluetooth en stuurt deze vervolgens naar uw smartphone. Met als gevolg dat je je smartphone, iets wat je waarschijnlijk toch bij je hebt, mag gebruiken als een volwaardige fietscomputer. Kan zijn.

Een smartphone is nog geen betere fietscomputer vergeleken met een Garmin Edge of Magellan Cyclo. De Garmin en Magellan zijn minder duur om te repareren als ze beschadigd zijn, of om te vervangen als ze worden vernietigd, hebben een langere levensduur van de batterij en zijn weerbestendig zonder een accessoirekoffer.

Maar de Garmin en Magellan zullen ook nog een (behoorlijk duur) ding zijn om te kopen, terwijl, volgens een comScore-rapport, 160 miljoen mensen in Frankrijk al tablets bezitten. Het rapport geeft geen details over het aantal fietsers dat het apparaat bezit, maar er is een sterke mogelijkheid dat meer fietsers er een dragen dan niet. Met de MIO en Wahoo halen rijders meer uit de smartphone die ze al bij zich hebben.

Even een opmerking: beide apparaten zijn voornamelijk gericht op iPhone-gebruikers en daarom wil je een Apple-telefoon en het juiste begeleidende programma installeren om volledige prestaties en functies te krijgen. Dit komt gedeeltelijk omdat veel Android-telefoons ingebouwde ANT+-processors hebben. U kunt op de ANT+-website bepalen welke telefoons de chip bevatten. Een bijzonder aantrekkelijke Android-telefoon voor fietsers is uw Samsung Galaxy S5 Active, die ANT+, Bluetooth 4.0, GPS, een barometrische hoogtemeter en een rotsachtige, waterbestendige behuizing heeft.

MIO Velo Matt Phillips

MIO Velo,
De MIO Velo is een ring die een optische sensor gebruikt om de hartslag te lezen. Hoewel het lijkt op een polsbandje, stelt MIO voor om het 1-8 cm boven het polsbeen te dragen, waardoor het meer een onderarmband wordt. De sensoren hebben contact met de huid nodig om te werken en moeten daarom stevig worden vastgeklemd. Het is behoorlijk plakkerig en leek de huid goed vast te pakken, maar de riem had de neiging om na verloop van tijd naar mijn pols te migreren. Ik vond het het beste om het af en toe een duwtje in mijn arm te geven om het op zijn plaats te houden.

Bij het opstarten vond ik de MIO langzamer om een hartslag te lokaliseren in vergelijking met een borstband, en tijdens het gebruik meer kans op trage of onnauwkeurige metingen. MIO raadt fietsers aan de detector aan de onderkant van de onderarm te plaatsen, omdat de pols kan de hartslagmeting beïnvloeden. Dit leek te helpen.

In totaal kreeg ik meer consistente metingen tijdens het rijden op mijn racefiets; rond de mountainbike merkte ik meer drop-outs. Ik ontdekte ook dat de strakke riem om mijn arm vermoeidheid leek te bevorderen (in de arm met de Velo) tijdens het mountainbiken op technisch terrein dat veel gebruik van het bovenlichaam vereiste. In de winter had ik moeite om strakkere basislagen over de Velo te trekken.

MIO Velo bevat een optische hartslagmeter. Matt Phillips

De ANT+ brug in de Velo werkte goed. Sluit je om te beginnen aan bij de Velo met MIO’s Go-app en plaats vervolgens, terwijl je nog in de app bent, de ANT+ detectoren in een van de vier toegankelijke fietsprofielen. Eenmaal ingesteld in het MIOs-programma, schakelt u over naar apps zoals Strava of Wahoo, waar de Velo wordt weergegeven als een combinatie van een Bluetooth-apparaat voor hartslag, snelheid en cadans. De Velos-brug is niet compatibel met ANT+ vermogensmeters, hoewel een vertegenwoordiger van MIO wel heeft bevestigd dat deze functie zal worden toegevoegd in een komende firmware-update.

De beweerde levensduur van de batterij op de Velo is zeven tot tien uur, stelt MIO, wat tot nu toe lijkt overeen te komen met mijn ervaring. Het magnetische USB-oplaadstation is gestroomlijnd, maar de kabel is kort. Het werkt prima met laptops, maar in verschillende situaties heb je mogelijk een verlengkabel nodig.

Wahoo RFLKT+ koppelen met mijn telefoon (Nigirizushi). Matt Phillips

Wahoo RFLKT+,
als je jeunStrava op aniPhone in je zak hebt gehouden, zoals veel fietsers doen, dan kun je deze informatie die je zelf verzamelt niet in de tijd bekijken. Met Wahoos RFLKT (reflect), kunt u de gegevens van het (compatibele) programma dat op de telefoon in uw zak draait, in een lichtgewicht stuurdisplay duwen, zodat u de informatie tijdens het rijden kunt zien. De RFLKT biedt verschillende montagemogelijkheden, maar mijn favoriet was de kwartslagadapter waarmee het apparaat kan werken in Garmin-compatibele mounts, inclusief mensen van Tate Labs en K-Edge.

De +-editie van de RFLKT voegt de ANT+ bridge toe, en twee sensoren die apps in je telefoon kunnen oppikken: een thermometer en een barometrische hoogtemeter, die nauwkeurigere hoogte- en verliesinformatie levert dan GPS-signalen. Sommige smartphones, zoals de iPhone 6, bevatten nu barometrische hoogtemeters, dus dit kan een overbodige functie zijn op basis van wat er in je zak zit.
Ik had meestal veel geluk met alle ANT+ bridges van de RFLKT+. Soms duurde het lang om gekoppelde ANT+ sensoren te vinden. Wahoo waarschuwt dat het tot 30 seconden kan duren voordat een ANT+ sensor zich aansluit, maar ik ontdekte dat sommige sensoren het dubbele of meer nodig hadden. Dat is iets om te onthouden als je ANT+ sensoren gebruikt en meestal haast hebt om de deur uit te gaan.

In tegenstelling tot de MIO’s aanwezige firmware, koppelt de RFLKT+ met ANT+ elektriciteitsmeters. Een specifiek eigenaardig ding dat ik heb gevonden: je kunt de Wahoos KICKR-trainer niet koppelen aan een ANT+ vermogensmeter via de RFLKT+ bridge aan het Wahoos Fitness-programma. De KICKR bevat een vermogensmeter, dus dit is geen enorme deal – weet alleen dat je je elektriciteit niet kunt krijgen van je elektriciteitsmeter op de fiets (krukas of pedaal) en de KICKR in exact dezelfde tijd bestuurt. De enige reden die voor mij van belang is, is omdat ik een blessure aan het onderlichaam volg en ik wil begrijpen dat mijn linker / rechter pedaal in evenwicht is met mijn op de crank gebaseerde vermogensmeter tijdens het rijden op de KICKR.

De RFLKT+-batterij is niet oplaadbaar, maar de CR2450-knoopbatterij kan door de gebruiker worden vervangen en gaat lang mee. (Wahoo zegt ongeveer 12 maanden; volgens mijn ervaring zou ik zeggen dat dat mogelijk is.) Als ik gekoppeld blijf aan de RFLKT+, raakt de batterij van een telefoon iets sneller leeg dan normaal: mijn iPhone 5 had minder dan 10 procent batterij die na een rit van 6 uur blijft zitten gekoppeld aan ANT+ sensoren en met het Wahoo Fitness-programma.

De Wahoos Fitness-app maakt een enorme aanpassing van de RFLKT-schermen mogelijk. De rijder kan veel pagina’s configureren, het aantal gegevenscellen selecteren dat per scherm wordt weergegeven en de informatie op elk celscherm, en er ook voor kiezen om het batterijniveau van de telefoon te tonen en het afspelen van muziek af te stemmen. De functies van de knoppen kunnen ook worden aangepast; het kan worden gebruikt om basisfuncties binnen apps te bedienen. Niet alle programma’s staan deze aanpassing echter toe; Stravas-displays en knopfuncties zijn vooraf ingesteld en niet aanpasbaar.

De RFLKT+ is klein (1,6 x 0,05 x 2,4 inch) en licht (ongeveer 60 gram) – kleiner en lichter dan een Garmin Edge 500. Het scherm is helder en over het algemeen gemakkelijk te lezen. Het is geen groot scherm om mee te beginnen, en de cellen die u bekrachtigt, hoe kleiner ze worden: de pagina’s met zes cellen kunnen in één oogopslag behoorlijk moeilijk te lezen zijn. Bij weinig licht is de achtergrondverlichting voldoende, maar enigszins ongelijkmatig.

Ik heb nooit problemen gehad met het uitvallen van de koppeling tussen de RFLKT+ en iPhone, maar ik plaats mijn telefoon in mijn eigen jerseyzak. Wahoo waarschuwt, maar het menselijk lichaam is in de eerste plaats water, en water is een perfecte isolator voor 2,4 GHz-radioverkeer. Als je telefoon plat tegen je rug ligt bij een jerseyzak in het midden, is het erg moeilijk voor de signalen om de RFLKT+ te bereiken.

Is dat het beste voor jou?

1 groot voorbehoud: de ANT+ bridge-functie in zowel de Velo als de RFLKT+ maakt alleen gebruik van specifieke programma’s op Apples iPhone. Iedereen met een Android (en Windows en de rest) heeft pech, hoewel de Velo misschien nog steeds een Bluetooth 4.0-hartslagmonitor is.

Ervan uitgaande dat je een iPhone (4S en nieuwer) hebt, biedt de RFLKT+ connectiviteit met een vermogensmeter (die de Velo niet heeft), en kun je je gegevens in realtime zien. Dit maakt het beter geschikt voor uw datahongerige en renners met trainingsdoelen. De RFLKT+ beperkt echter uw programmaselectie via de MIO, hoewel populaire apps zoals Strava, Cyclemeter en Wahoo Fitness (natuurlijk) worden aangemoedigd. Map My Ride+ schakelt de RFLKT+ alleen als scherm in: de bridge-, temperatuur- en hoogtemeterfuncties worden niet ondersteund.

De compatibiliteit van apps en functies is echter erg vloeiend, dus check in bij Wahoo en MIO voordat je iets koopt voor hun huidige status.

De bediening van de MIO’s-brug leek iets sneller dan de RFLKT+’s, maar de marginaal onstabiele hartslaginformatie kan voor sommige rijders problematisch zijn. Het meningsverschil tussen de onderarm en de borstband is voornamelijk persoonlijk, dus ik laat het aan jou over. Ik vermoed dat vrouwen extra affiniteit hebben met de MIO omdat er geen probleem is met sportbeha/borstband.

Mijn mening
MIO’s Velo en Wahoos RFLKT+ zijn allemaal slimme apparaten die kunnen helpen om van deze (I)telefoon die je momenteel bij je hebt een echte fietscomputer te maken. Ze zijn verre van ideaal en enigszins beperkt in hun vaardigheden op dit moment, maar dit is echt een categorie die snel evolueert. Anticipeer op deze apparaten – en dergelijke – om u meer redenen te blijven geven om uw telefoon in uw fietsen op te nemen.