Amerika’s sterkste competitie voor de gele trui rijdt binnenkort op deze BMC met een paar speciale details

Een nieuwe kleur

BMC’s Tejay van Garderenis Amerika’s beste hoop om een gele trui te krijgen bij de 2016 Tour de France. Nadat hij in de volgende etappes van deze race van 2015 wegens ziekte uitviel, heeft de 27-jarige waarschijnlijk verlossing in zijn hoofd. Dit is de fiets waarop hij het zal achtervolgen.

De rit van Van Garderen voor 2016 is vergelijkbaar met die van vorig jaar, maar dit jaar zijn de BMC-teamfietsen wit in plaats van zwart. De ingenieur van Teammachines was naar verluidt een beetje verontrust om te horen over de strategieën om het frame te schilderen, wat 100 gram of meer kan toevoegen. Weet je hoe hard en lang ik heb moeten werken om 100 gram uit dat frame te halen? Hij zou gezegd hebben.

Matt Phillips

van 11

Vermogensmeter Zoals veel profrenners, vooral de allerbeste profs, is de hoofdracefiets van Garderens uitgerust met een elektrische meter om hem te helpen zijn campagne tijdens de fasen te volgen. SRM’s vermogensmeter is de gouden standaard voor de categorie en het bedrijf levert een specifieke spin voor Shimanos Dura-Ace vierarmige kettingbladen. Aan de andere kant is de Dura-Ace-vermogensmeter onderweg en kan hij veel specificaties overnemen van door Shimano gesponsorde teams zoals BMC. Matt Phillips

van 11

Pedaalspanning

Een informele controle van die Dura-Ace-pedalen in het Tour de France-peloton laat zien dat veel renners de voorkeur geven aan de meest verleidelijke spanningsinstelling zoals van Garderen.

Matt Phillips

van 11

crankarm lengte:

Van Garderen staat 6’3 cm en gebruikt 175 mm crankarmen op zijn fietsen. Let op de oxidatie in de pedaalas: het is waarschijnlijk een gevolg van bijna dagelijkse wasbeurten door groepsmechanismen.

Chain Lube Deze foto is gemaakt net voor de start van Stage 1. Let op de smetteloze serie die bijna vrij van smeermiddel lijkt. Als het mooi weer is, zoals vandaag, gebruiken mechanismen een lichte olie om kettingen te smeren. Dagelijks wordt een fiets van een toprenner op de Tour schoongemaakt en de ketting opnieuw gesmeerd. Matt Phillips

van 11

Shimano Wheels Shimano levert naast aandrijflijnen ook wielen aan het BMC-team. De C50-buis is natuurlijk het meest populaire wiel dat door gesponsorde teams wordt gebruikt tijdens de vlakkere etappes van de Tour. Wanneer de hoge bergen komen, worden de meeste rijders veranderd in lichtere wielen met een lager profiel. Shimano onthulde twee nieuwe wielen die nieuw waren met behulp van de recente onthulling van deze nieuwe Dura-Ace R9100-groep, maar deze wielen zijn niet in gebruik in deze race.

Matt Phillips

van 11

Bike Fit

Van Garderen heeft, in vergelijking met veel van zijn leeftijdsgenoten, geen absurde hoeveelheid drop van zijn zadel naar het stuur. Zijn fiets heeft een hoge bovenklep van de headset, ongeveer 10 mm afstandhouders onder de stuurpen en een redelijke stuurpen van minus zes graden. Een uitbreiding van 130 mm is verlengd voor een recreatieve rijder, maar misschien niet in de professionele rangen.