De Schindelhauer Friedrich Had Me Bij Hello

Deze prachtige stadsfiets is relatiemateriaal

schindelhauer

Wanneer deze in Duitsland gemaakte stadsfiets een kamer binnenkomt, draaien de hoofden zich om. Kaken vallen. Ogen lichten op. Deze rokende fiets is echter meer dan alleen iets om naar te lonken, het zijn de karaktereigenschappen van een levenslange metgezel. Het is ook

INTELLIGENTE Het Supernova dynamo-aangedreven geïntegreerde verlichtingssysteem voor en achter ontsteekt zodra de wielen beginnen te rollen, dus je hoeft jezelf nooit te schoppen voor doordringende lichten.

ELEGANT Neem de tijd om deze fiets te bewonderen, want als je te snel kijkt, mis je misschien de piepkleine bel met het grote, glorieuze geluid – het is geïntegreerd in de hele linker remhendel. Ook inbegrepen is de zadelpenklem met twee bouten, die gemak voor esthetiek biedt. Tot nu toe zijn kooibevestigingen uitgesloten, om het pure frame niet te verstoren. Maar, zegt de oprichter van het bedrijf, Jrg Schindelhauer, klanten bleven erom vragen, dus hebben we besloten ze op de zitbuis te plaatsen.

UITGAAND Avontuurvriendelijke details zijn onder meer: een lichtgewicht (350 g onderhouden), geborsteld chromen Tubus Fly Evo achterdrager die iets meer dan 18 kg kan dragen; Curana spatborden om opspattend water tegen te houden; TRP Spyre mechanische schijfremmen voor zeker stoppen; en een langere vork voor banden tot 35 mm breed.

STREET-SMART Schindelhauer wilde een boor die hij niet kon vinden, dus verhuisde hij naar Continental met een wensenlijstje: lagere wrijving op het oppervlak voor sneller rijden in de stad, voldoende lekbestendigheid, ongeëvenaard comfort, reflecterende zijwanden en uitstekende grip in droge en vochtige omstandigheden. Dus Continental kocht het rubber op zijn klassieke Grand Prix-straatbanden en maakte lekbescherming van zijn eigen BlackChili-compound en PolyX Breakers-technologie. Het effect: de Grand Prix Urban, die standaard op de meeste Schindelhauers fietsen zit.

SEXY Aero-slangen in een stadsfiets? De originele Schindelhauer uit 2010 was gebaseerd op een aerodynamisch wegframe”, zegt Jrg. We vinden de lay-out erg leuk, we hebben het als onderwerp voor de meeste van onze fietsen behouden. Het is niet echt cruciaal, maar we houden wel van het uiterlijk.

EEN KEEPER Het leren Brooks zadel en de Schindelhauer ergo lederen handvatten hebben tijd nodig om te dragen, maar naarmate je ouder wordt, zullen ze uiteindelijk één worden met je eigen lichaam.

GEMAKKELIJK Deze fiets is geen onderhoudskoningin. De probleemloze Gates-riemaandrijving loopt soepel, schuift niet uit en vereist geen smeermiddel. En de Shimano 11-speed Alfine binnennaaf blijft deze elementen uitschakelen.

ZELFREDZAAM Mijn eerste paar ritten waren onder meer een zeer lange reis door de stad, een korte rit naar het fitnesscentrum, een cruise met alleen steegjes en een excursie om te gaan zitten en te genieten van de kerstverlichting. Al die tijd had ik echter het gevoel dat deze snel bewegende fiets wist dat hij meer kon. Dus besloot ik om te kijken hoe ver ik kon komen op de tiende straat, de korte maar steile klim met een gemiddelde van 8 procent in iets minder dan anderhalve kilometer (en op verschillende punten 20 procent). Ik dacht dat ik het misschien halverwege zou halen voordat ik me omdraaide en naar de bodem reed. In mij bereikte ik niet alleen de top, ik kreeg zelfs een Strava PR op de weg terug naar beneden.

Jen Sherry Associate Test Director, Runners World and Bicycling