Nieuwe BMC Gespot Tijdens Tour Of California
Tejay van Garderen’s Prototype BMC BMC

’s Tejay van Garderen heeft verschillende fietsen tot zijn beschikking, maar hij heeft tijd doorgebracht met deze naamloze gloednieuwe versie. Cadel Evans heeft er ook een in de Giro dItalia. Hoewel het lijkt op een Teammachine SLR01 met minimale verf, onthult een nadere blik enkele nieuwe functies. Hoewel hij 15 cm3 cm lang is, wordt zijn frame geregistreerd als 56 cm, met een bovenbuis van 56 cm, en hij gebruikt een 140 mm 3T ARX Team-stuurpen in een hoek van min 17 graden en 5 mm afstandhouders bovenop de headsetdop.

van 7

Een stijvere fiets maken?

Veel van het nieuwe frame lijkt op het huidige model, maar er zijn belangrijke verschillen in de boven- en onderbuizen. De buis is veel groter dan die op de bestaande spiegelreflexcamera, met materiaalomhulling rond de balhoofdbuis, terwijl de gloednieuwe BB86-trapas royaal onroerend goed biedt voor de buizen om mee te doen. De poortafdekking die u ziet, kan worden verwisseld voor een kabel in chipstijl die niet meer wordt gebruikt met mechanische componenten.

van 7

Profiteren van BB86

De bestaande SLR01 maakt gebruik van een BB86-bodemmontage, maar de geïntegreerde lagercups strekken zich uit van een conventionele 68 mm schaalbreedte, dus het maakt niet volledig gebruik van de sterke punten van dit systeem. De trapas op de Van Garderens-fiets is een echte BB86, met framemateriaal dat de hele 86 mm brede schaal bedekt. Dat betekent waarschijnlijk dat de nieuwe versie een tweewielige fiets is.

van 7

Een ongebruikelijke
balhoofdbuis Taper
In plaats van de balhoofdbuis geleidelijk af te tappen, zwelt de nieuwe BMC bijna direct onder de bovenste balhoofdrace op om een groter oppervlak voor de balhoofdbuis en buis mogelijk te maken om te verbinden. De kabelgeleiding is nieuw, met de remkabel en digitale schakelkabels die door de balhoofdbuis lopen. Mechanisch schakelen maakt gebruik van een kabelstop die samen met de onderbuis wordt gemonteerd.

van 7

Poorten voor eenvoudige toegang

Nog een verandering: de trapasbehuizing heeft een gecoate toegangspoort zodat monteurs gemakkelijk kabelbomen door het frame kunnen vissen. Al met al is de gloednieuwe SLR-routering uitzonderlijk schoon, waarbij de meeste elektronica zich in het frame bevindt, inclusief de batterij. Alleen het Di2-brein zit buiten, aan de onderkant van de stengel.

van 7

Een subtiel andere

rembrug De rembrug op de nieuwe BMC is ook subtiel anders. De bestaande SLR gebruikt een dunnere coating van koolstof tussen 2 staande achtervorken. Van Garderens fiets maakt gebruik van een soepeler, iets uitpuilende monostay. Over het algemeen is het uiterlijk echter vergelijkbaar – tenzij de twee fietsen naast elkaar stonden, merk je het misschien niet eens.

van 7

Verstoppen in het zicht

Fietsfabrikanten staan voor een unieke moeilijkheid bij het uitrollen van nieuwe fietsen. Elke nieuwe framelay-out moet eerst worden gecertificeerd door de UCI, maar bedrijven willen het publiek en de media ook niet waarschuwen voor nieuwe fietsen (BMC sprak er niet over, maar nam ook geen specifieke maatregelen om te voorkomen dat we op de fiets zouden schieten). Van Garderens nieuwe BMC heeft de vereiste UCI-goedkeuringssticker, maar de versienaam is verduisterd. Het staat ook niet alleen op de meest recente goedgekeurde lijst die beschikbaar is voor het grote publiek; het bedrijf zal de vermelding achterhouden op verzoek van de fabrikanten.