Doorbraaktrends
De precies juiste wielmaat voor mountainbiken

De wielen van mountainbikes hadden oorspronkelijk een diameter van 66 cm, omdat dat de maat was die de pioniers van het spel gebruikten op de oude cruisers en ook de frames van krantenjongens met ballonbanden die ze aanpasten om de eerste versies te maken. Rond 2004 werd een andere optie populair: grotere wielen van 74 cm, ongeveer even groot als een racefiets. Ze rollen gemakkelijker over obstakels zoals stenen of waterstaven en, hoewel ze minder manoeuvreerbaar zijn op sommige krappe paden, zien ze er over het algemeen sneller uit. Maar de frames die nodig zijn om de grotere wielen op te nemen, voelen voor sommige rijders onpraktisch aan, vooral degenen die korter zijn. Wat precies de beste maat is, wordt breed toegankelijk: 70 cm wielen. Gebaseerd op een oudere racefietsstandaard genaamd 650b (en soms nog steeds bekend onder die uitdrukking), lijken deze wielen een Goldilocks-oplossing voor mountainbiken – gewoon direct,biedt het grootste deel van het reactievermogen en de compactheid van 26ers, en het grootste deel van de stabiliteit en snelheid van 29ers. Proberen te beslissen welk wiel je moet kopen, kan verwarrend zijn als er drie maten zijn (met vier namen). Maar op basis van onze testritten en de acceptatie door krachtige fabrikanten zoals Giant – die de 27.5-maat zal gebruiken voor de meeste van zijn eigen mountainbikes uit 2014, inclusief de hier onthulde Lust Advanced 0 – beschouwen we deze wielen als een perfect alternatief voor veel passagiers. Voor nu.-Selene YeagerMaar op basis van onze testritten en de acceptatie door krachtige fabrikanten zoals Giant – die de 27.5-maat zal gebruiken voor de meeste van zijn eigen mountainbikes uit 2014, inclusief de hier onthulde Lust Advanced 0 – beschouwen we deze wielen als een perfect alternatief voor veel passagiers. Voor nu.-Selene YeagerMaar op basis van onze testritten en de acceptatie door krachtige fabrikanten zoals Giant – die de 27.5-maat zal gebruiken voor de meeste van zijn eigen mountainbikes uit 2014, inclusief de hier onthulde Lust Advanced 0 – beschouwen we deze wielen als een perfect alternatief voor veel passagiers. Voor nu.-Selene Yeager

van 8

Toegankelijke gegevens

Voor sommige rijders is een van de geneugten van fietsen het uploaden van gegevens naar Strava of alternatieve sociale-medianetwerken, waarin het kan worden onderzocht en niet onbelangrijk, opscheppen). Desalniettemin waren de fietsspecifieke GPS-apparaten die alle informatie verzamelen prijzig. Garmins top-of-the-line 810-prijzen: prijzig maar redelijk om een systeem te krijgen dat u ook afslag-voor-afslag aanwijzingen geeft, de dichtstbijzijnde supermarkt lokaliseert en anderen uw rit in realtime laat volgen. Maar de alomtegenwoordige Edge 500 van het bedrijf, ooit een instapoplossing, is niet goedkoop. Volgend seizoen zult u geen moeite hebben om uw weg te vinden naar een relatieve deal: Soleuss Draft zal kosten en Cateye zal de Stealth 50 aanbieden (afgebeeld).Het werkt met een reeks ANT+-detectoren, zoals hartslagmeters en vermogensmeters voor rijders die van gestructureerde training houden, en het kan bestanden rechtstreeks uploaden naar Strava. Je kunt jezelf tot koning van je plaatselijke bergen zalven zonder zelfs maar de rijkdom van één nodig te hebben.-Matt Phillips

van 8

Breed is het nieuwe dun

Voor prestatiegericht rijden op straat gaan fietsbreedtes in en uit de mode, onafhankelijk van wetenschappelijke uitspraken in hun capaciteiten. In de afgelopen decennia is het rijden op onverharde en onverharde wegen op standaard racefietsen echter steeds meer geworden dat rijders banden van 25 mm en breder kiezen. Om aan de vraag te voldoen, hebben benchmarkbedrijven zoals Vittoria, Michelin, Panaracer en Challenge prestatiegerichte banden met een glad loopvlak tot 32 mm geïntroduceerd. Er is een uitstekende reden om op breder rubber te rijden: het is over het algemeen, hoewel niet algemeen overeengekomen, dat banden vanaf ongeveer 19 mm en rond de 28 mm grip krijgen naarmate ze breder worden. Dit kan u krachtiger maken, de rolweerstand verminderen en (omdat de banden minder zuurstofdruk nodig) comfortabeler. Niettemin, een van de smalste maten die algemeen verkrijgbaar zijn, 23 mm,is al een paar jaar de go-to-scooter. Zonder twijfel is 2014 het jaar waarin winkelritten in het weekend door het hele land zullen worden bevolkt met meer breed rubber dan dun. Als je wilt zien wat vet is, monteer dan de opnieuw ontworpen Michelin Pro4 Service Course in 25 mm trim. Met een gewicht van 218 g is het licht genoeg voor algemeen gebruik op de stoep, biedt het de beste rijtextuur van bijna alle geanalyseerde Michelin-banden en heeft het een stevige, lekbestendige riem. Als je bijzonder vlak bent of op ruige wegen rijdt, overweeg dan de iets zwaardere, Pro4 Endurance die hier wordt onthuld.-Joe Lindseymonteer de opnieuw ontworpen Michelin Pro4 Service Course in 25 mm trim. Met een gewicht van 218 g is het licht genoeg voor algemeen gebruik op de stoep, biedt het de beste rijtextuur van bijna alle geanalyseerde Michelin-banden en heeft het een stevige, lekbestendige riem. Als je bijzonder vlak bent of op ruige wegen rijdt, overweeg dan de iets zwaardere, Pro4 Endurance die hier wordt onthuld.-Joe Lindseymonteer de opnieuw ontworpen Michelin Pro4 Service Course in 25 mm trim. Met een gewicht van 218 g is het licht genoeg voor algemeen gebruik op de stoep, biedt het de beste rijtextuur van bijna alle geanalyseerde Michelin-banden en heeft het een stevige, lekbestendige riem. Als je bijzonder vlak bent of op ruige wegen rijdt, overweeg dan de iets zwaardere, Pro4 Endurance die hier wordt onthuld.-Joe Lindsey

van 8

Opstarten!

Toen de Specialized Turbo kwam, flitste ik terug naar de ochtend van 2011 toen Gary Fisher, mountainbike-pionier-draaide-fietsenadvocaat, Bicycling zag.
en terwijl ons personeel enthousiast, lyrisch, lezingen en herkauwers hield over aanstaande innovaties op het gebied van stil fietsen. Hij verkondigde dat elektrische fietsen de lange termijn waren, maar zei: De ideale fiets voor de VS is nog niet gemaakt. Een jaar later introduceerde Specialized de Turbo in Europa en bracht hem in 2013 naar de VS. Hé, Gary: De fietsen zijn er. De Turbo, samen met twee van de Zwitserse fabrikant Stromer, zijn strak en geven je het gevoel op alle belangrijke manieren (zoals tackelen en evenwicht) alsof je op een fiets zit, behalve met bovenmenselijke benen. Heuvels worden hobbels, je kunt zo snel als auto’s over de stadswegen cruisen, lasten dragen alsof ze gewichtloos zijn en zweetvrij zeilen. We hebben geconstateerd dat één vergoeding voldoende is om een gewone dag aan woon-werkverkeer en boodschappen te verbeteren. De levensduur van de batterij moet worden verbeterd,en de prijzen zouden moeten dalen (de prijzen van de Turbo worden hier getoond), maar voor de eerste keer zijn deze opgevoerde ritten klaar voor prime time – behalve, zoals onze testfiets van 234 kg heeft aangetoond, voor mensen die de fiets omhoog of omlaag moeten dragen trappen af.-Andrew J. Bernstein

van 8

Sneller, sneller, soepeler remmen

Schijfremmen – waarbij remklauwen je vertragen door vast te klemmen op een metalen schijf die op de wielnaaf is gemonteerd – worden al jaren gedeeld op mountainbikes en werden ook in 2012 door de UCI, die wielrennen regelt, geaccepteerd voor gebruik op cyclocross Fietsen. Dit type rem is veel betrouwbaarder in natte en zanderige omstandigheden en lijkt een veel betere controle te bieden en, volgens sommigen, meer remkracht. In 2013 onthulden SRAM en Shimano hydraulische schijfremmen voor op straat. Het afgelopen jaar hebben we een aanzienlijk aantal frames gezien van invloedrijke bedrijven die profiteren van de nieuwe technologie – en met een goede reden. De Pinarello DogmaK Hydro die ik heb getest, veranderde hoe ik knapte. Ik merkte dat ik later remde en hardere bochten nam, ervan overtuigd dat de SRAM Red 22-schijven me zouden houden. En ik kon nog steeds de hellingen aanvallen: met slechts 69 kg,de Hydro gaf een klein gewicht op in vergelijking met een velgremfiets. Schijfremmen oefenen verschillende krachten uit op een fiets, dus verwacht nieuwe soorten vorken, uitvaleinden en headsets – onze testwielen gebruikten een 10 mm steekas als vervanging voor een typische snelspanner – en tenslotte bredere banden. (De fiets hoeft niet langer via een remklauw te passeren, dus er is ruimte voor een breder loopvlak. Dit zorgt voor een groter contactvlak met de grond zodat je je fiets nog sneller kunt vertragen, met minder kans op slippen.) De Pinarello die ik heb geanalyseerd, zal kosten tussen en maar er zijn meer haalbare opties: de Specialized Roubaix SL4 Sport Disc SRAM C2 kost – het soort prijs dat betekent dat deze trend niet te stoppen is. – Joe Lindseyen headsets – onze testwielen gebruikten een 10 mm steekas als vervanging voor een typische snelspanner – en tenslotte bredere banden. (De fiets hoeft niet langer via een remklauw te passeren, dus er is ruimte voor een breder loopvlak. Dit zorgt voor een groter contactvlak met de grond zodat je je fiets nog sneller kunt vertragen, met minder kans op slippen.) De Pinarello die ik heb geanalyseerd, zal kosten tussen en maar er zijn meer haalbare opties: de Specialized Roubaix SL4 Sport Disc SRAM C2 kost – het soort prijs dat betekent dat deze trend niet te stoppen is. – Joe Lindseyen headsets – onze testwielen gebruikten een 10 mm steekas als vervanging voor een typische snelspanner – en tenslotte bredere banden. (De fiets hoeft niet langer via een remklauw te passeren, dus er is ruimte voor een breder loopvlak. Dit zorgt voor een groter contactvlak met de grond zodat je je fiets nog sneller kunt vertragen, met minder kans op slippen.) De Pinarello die ik heb geanalyseerd, zal kosten tussen en maar er zijn meer haalbare opties: de Specialized Roubaix SL4 Sport Disc SRAM C2 kost – het soort prijs dat betekent dat deze trend niet te stoppen is. – Joe Lindseymet minder kans op slippen.) De Pinarello die ik heb geanalyseerd, kost tussen, en er zijn meer haalbare opties: de Specialized Roubaix SL4 Sport Disc SRAM C2 kost – het soort prijs dat betekent dat deze trend niet te stoppen is. – Joe Lindseymet minder kans op slippen.) De Pinarello die ik heb geanalyseerd, kost tussen, en er zijn meer haalbare opties: de Specialized Roubaix SL4 Sport Disc SRAM C2 kost – het soort prijs dat betekent dat deze trend niet te stoppen is. – Joe Lindsey

van 8

Casual wordt cool

De opstand tegen spandex is niets nieuws. Toen mountainbiken in de jaren 90 in populariteit explodeerde, creëerden boetiekfietsmerken die grotendeels in Zuid-Californië waren gevestigd, kleding zoals baggy shorts die stijlelementen omarmden van de al lang gevestigde hoeders van cool: surfers. In hetzelfde tijdperk was het iconische merk Swobo de eerste die met succes een gloednieuwe stads- en fietsboodschappenvibe in fietskleding bracht. De huidige esthetiek is veel verfijnder, volwassener en luxer, dichter bij het uiterlijk van een landingsbaan in vergelijking met een wegloper. Het is ook functioneler, vooral dankzij de vooruitgang in de vezeltechnologie. De waterdichte jas Giros New Road ziet er bijvoorbeeld uit als een nauwsluitend overhemd van gemêleerde wol, maar is gemaakt van een ademende synthetische stof die wind- en waterafstotend is.Kitsbows op maat gemaakte Rudy-jersey van merinowolmix is even geschikt voor singletracks of zelfs een lunchafspraakje. De Club Ride Ray-jeans die hier wordt onthuld, ziet eruit als hippe kwaliteitsdenim als je door een boekwinkel slentert, en laat zien dat ze rijdbaar zijn als je eenmaal op de fiets zit. De taille klimt hoog in de kofferbak voor dekking, gelede knieën zorgen voor comfortabel trappen, extra materiaal beschermt waar het zadel tegen wrijft, ook als je de manchet omhoog klapt, is reflecterend materiaal zichtbaar voor het verkeer.-Matt Phillipswanneer u de manchet omhoog klapt, is reflecterend materiaal zichtbaar voor het verkeer.-Matt Phillipswanneer u de manchet omhoog klapt, is reflecterend materiaal zichtbaar voor het verkeer.-Matt Phillips

van 8

De prijs van snelheidsdalingen

Jarenlang lokten de dalende fietsgewichten potentiële fietskopers, racers en iedereen die geïnteresseerd was in snel rijden. Lichtheid is sexy geweest – en fabrikanten zijn verwikkeld in verhitte technologieoorlogen om elkaar te ondermijnen met een paar gram. Onlangs hebben aerodynamische brillen bijna iedereen ervan overtuigd dat iets zwaardere fietsen altijd sneller kunnen zijn, en omdat dan de mogelijkheid om door het uiteinde te snijden meer begeerd is dan een fiets met één vinger omhoog te kunnen tillen. Volgend seizoen zal de eerste keer zijn dat deze gestroomlijnde fietsen vaak beschikbaar zijn voor minder dan 1 exemplaar: de aluminium Trek 1.5 die hier alleen voor prijzen wordt tentoongesteld en is de goedkoopste Trek tot nu toe met aero-sculpting. De buizen zijn gevormd tot eenvoudigere versies van die gevonden op de high-end carbon Madone van het bedrijf.De Madones Kammtail Virtual Foil-buizen hebben een afgeronde bovenrand en een horizontale achterrand die de neiging van de wind benutten om rond een volledig vleugelprofiel te buigen zoals een vliegtuigvleugel. Treks road-productmanager, Anders Ahlberg, wees erop dat de buizen op de 1.5 niet zo fijn afgesteld zijn als de Madones, dus de snelheidsverhoging zal niet van een professioneel niveau zijn, maar dat geldt ook voor jouw prijs.-Andrew J. Bernstein

van 8

11-speed eenvoudig gemaakt

Sinds de jaren zeventig, toen veel achterwielen vijf versnellingen hadden, hebben fietsen elk decennium een of twee tandwielen gewonnen. Soms was de overgang probleemloos, maar in andere gevallen waren nieuwe kettingen, derailleurs, shifters, wielen of zelfs bredere uitvaleinden nodig. De 11-speed cassette bestaat al sinds Campagnolo hem in 2009 introduceerde en is nu standaard voor de Italiaanse business. Nog twee belangrijke elementbedrijven ondersteunden een paar jaar: SRAM bracht zijn XX1 mountainbike-groep uit in 2012; en in 2013 produceerde Shimano zijn 11-speed Dura-Ace 9000 straatgroep (en zijn elektronische equivalent, 9070). In 2014 wordt 11-speed mainstream met een goedkopere set van Shimano, Ultegra 6800 en vier aandrijflijnen van SRAM: Red 22 en Force 22 voor de weg (voor het eerst gezien begin 2013), en X01 en XX1 voor mountainbikes. Van al deze,SRAM’s wide-ratio cassettes voor mountainbiken zijn echte sportwisselaars. Degene die we hier laten zien, loopt van een klein tandwiel met 10 tanden naar een prachtige lage versnellingsschotel van 42 tanden – een spreiding die breed genoeg is om je te laten rijden met slechts een enkel kettingblad voor, waardoor een voorderailleur en shifter, en vermindert de kans op verloren kettingen. Het is een elegante oplossing die laat zien dat je, in ieder geval deze ene keer, meer kunt krijgen met minder.-Ron Kochtenminste deze ene keer kun je meer krijgen van minder.-Ron Kochtenminste deze ene keer kun je meer krijgen van minder.-Ron Koch