Koopgids 2016. De Pinarello Gan RS
Jonathan Pushnik

Om de Pinarello Gan RS te kennen, moet je zijn afkomst onderzoeken, te beginnen met zijn naaste voorganger, Pinarellos Dogma F8. Die fiets, die medio 2014 op de markt kwam, betekende een vrij radicaal vertrek voor het legendarische Italiaanse merk. Tot op dat moment waren de ontwerpen van Pinarello’s gestage, evolutionaire vooruitgang geweest. Materialen gewijzigd, technologieën verbeterd en contouren veranderden stapsgewijs, maar de vertrouwde ONDA-golfvork en -staande achtervorken, om maar een kenmerk te noemen, waren decennialang de visueel onderscheidende handtekening van elke Pinarello-racefiets, van de calcium Dogma-frameset van 2003 tot de complete fiets Wonder van 2015 was het evenbeeld van de bijgewerkte Dogma 65.1 Think 2 waarop het was gebaseerd.

De F8 veranderde dat allemaal. Onder impuls van zijn ProTeam-echtgenoot, Sky, werkte Pinarello samen met autofabrikant Jaguar om een racefiets van topkwaliteit opnieuw uit te vinden, waarbij, voor de eerste keer voor Pinarello, aerodynamica echt werd geïntegreerd. Het is een knipoog naar Pinarello en het resultaat was onmiskenbaar mooi, buitengewoon functioneel en erg Pinarello. Het betekende echter ook dat de topklasse racefiets van het bedrijf een duidelijke afstamming vertegenwoordigde in het goedkopere aanbod van het merk. Heb je geen frameset? Probeer deze mooie oude technologieën eens uit, mijn vriend.

Met de Gan-serie kan echter F8-technologie voor minder geld worden verkregen. De drie nieuwe fietsen zijn bijna identiek in vorm in de Dogma F8 – er zijn slechts kleine wijzigingen in de Gan-vorm om de generatie te stroomlijnen. De belangrijkste verschillen zijn de soorten koolstofvezel en constructie, en de grootte van het array; de Gan RS wordt geleverd in 10 maten in de Dogma F20 cms 13.

Carbon en lay-up veranderen ook. De F8 maakt gebruik van Torays T1100-koolstofvezel, die kan worden gekoppeld aan Pinarellos asymmetrische lay-out en ontwerp in de achterste driehoek die is gebouwd om de flex van de aandrijflijn tegen te gaan die elke kant van de fiets op enigszins verschillende manieren beïnvloedt. Die asymmetrische constructie plaatst de vezellagen precies waar ze nodig zijn om die krachten te balanceren, wat betekent dat Pinarello iets minder koolstof kan gebruiken om gewicht te besparen, terwijl de torsiestijfheid behouden blijft die een racer vereist.

Op de Gan-show dalen de koolstofgraden lichtjes bij elke versie (de Gan RS die we hebben getest, gebruikt een mix op basis van Toray T900, een zeer sterke vezel met gemiddelde stijfheid; de Gan S heeft Toray T700; en het basismodel Gan krijgt Toray T600 – elk cijfer komt ongeveer overeen met zijn treksterktescore).

Omdat elke mix van koolstof enige mate van hun computermodellering zou vereisen die Pinarello gebruikte op de F8 die werd gebruikt om de asymmetrische lay-up voor verschillende koolstofeigenschappen te maximaliseren, kiest de Id in plaats daarvan voor een meer traditionele build op de Gan-serie, waarbij gebruik wordt gemaakt van enkele eenvoudigere elementen van deze asymmetrische lay-out die gemakkelijk kan worden overgedragen tussen de koolstofcombinaties. Het resultaat van het web: de fietsen zijn zwaarder, deels omdat het materiaal zelf iets dikker is, maar omdat Pinarello het moet gebruiken om torsiestijfheid te behouden.

Nog een nettoresultaat: aanzienlijk goedkopere fietsen, vanwege de goedkopere kwaliteit van carbon en minder computertechnologie. Een complete Gan RS met Shimano 11-speed Ultegra en Mavic Ksyrium Equipe wielen verkoopt voor minder dan de F8 frameset.

Tijdens het testen onthullen subtiele verschillen tussen de F8 en de Gan RS zich, zoals je zou verwachten. Het verschil was echter niet waar ik het had verwacht. De fiets is zwaarder (mede door de goedkopere componenten), maar met 8 kg toch waarderend licht, en ook het minimale extra gewicht was nooit hinderlijk of zelfs maar merkbaar. Het weggedrag is fantastisch – die alchemistische mix van voldoende reactievermogen en kalmte die een ervaren fietsafhandelaar zekerheid en controle beloont, maar nooit zenuwachtig aanvoelt.

En Pinarello doet bewonderenswaardig werk door de Gan RS veel stijf te houden onder trap- en bochtkrachten. Ik ben niet een bijzonder grote of straffende rijder, maar ik kon niet veel flex ontdekken onder volle kracht in sprints of op beklimmingen. Er zijn hier heel weinig prestaties gedaald naar de F8.

Wat wel een beetje lijdt, is de rijkwaliteit. Een deel hiervan blijken de wielen te zijn. De Ksyrium Equipes zijn betrouwbare, sterke wielen voor regelmatig gebruik. Met hen had de Gan RS echter een bruisend rijgevoel op alles behalve gladde, nieuwe bestrating of beton. Een overstap naar andere wielen (Hed Ardennes SL, met bredere Vittoria-banden) hielp aanzienlijk de hoogfrequente trillingen te dempen, maar middelgrote schokken hadden nog steeds de neiging om recht op de vork recht in mijn handen te telegraferen (de achterkant van de fiets is iets minder onaangenaam).

Sinds de wielenwissel is aangetoond, is een aantal van de rijkwaliteiten afstembaar met verschillende hoepels of zelfs banden. Het is echter belangrijk om dit te plaatsen in de context van wat de Gan RS is: een afgeleide van een racefiets van topkwaliteit. Het zou inflexibel moeten zijn, het zou extreem effectief moeten zijn in het behouden van krachtoverbrenging bij de aandrijflijn, en het is bedoeld om geen excuses te maken, omdat het geen pleziercruiser is.

Ga niet op zoek naar de Gan RS als je op zoek bent naar een fiets voor de hele dag om een onverhard avontuur mee te beleven, daar is hij niet voor bedoeld. En om bot te zijn, zelfs als je op zoek bent naar een fiets die een visuele replica is van Skys race-uitrusting, maar met een zachtere rit en een meer rechtopstaande positie, is dit misschien ook niet de ideale keuze, vanwege de stijve rit en bijna identieke geometrie naar de Dogma F8. De Gan RS voegt maximaal een halve centimeter toe aan de stapel in vergelijking met alle F8, en de hit is bijna identiek aan de afmetingen van een millimeter.

Maar als je een racefiets wilt met prestatiekenmerken die vrij dicht bij de F8 liggen, om een substantiële reductie te krijgen, dan past het perfect in het profiel. Het doet geen pijn dat, in het maglia nera- verfschema dat overeenkomt met matzwarte en natuurlijke carbonafwerkingen met glanzende panelen, het gemakkelijk is om deze fiets te verwarren met de F8 (en verschillende mensen die ik tijdens ritten ontmoette, deden precies dat).

De prestaties van de Gan RS wijzen op een grotere waarheid: veel racefietsen die ik de laatste tijd in de to-scope heb gereden, zijn absoluut uitstekend, tot het punt dat ik denk dat het de goede plek is in zowat elke rij van fietsbedrijven. Drie tot vijf mille is nog steeds veel geld. Maar de fietsen die we in deze prijsklasse aantreffen, zijn nu zo groot dat de prestatieverbeteringen tussen deze middenklasse-modellen en de lichtste fietsen die hen inspireerden, steeds kleiner worden, zelfs als de kosten met 50 of zelfs 100 procent stijgen.

De Gan RS blijft een echte racefiets. Als je een F8 wilde, maar wachtte omdat je het niet aankon (of het niet kon garanderen), wacht dan niet verder: de Gan-serie, met de RS helemaal bovenaan, is je fiets die je wilde, voor precies wat je wilde dekken.

Alles wat u moet weten

  • Vrijwel identieke mal als de Dogma F8
  • Verschillende koolstofmengsels besparen geld
  • iets dikker, bijna net zo stijf, niet zo glad
  • Lijkt me nog steeds heel lief

Joe Lindsey is een freelance schrijver die al heel lang schrijft over buitenshuis en sport, gezondheid en fitness, en wetenschap en technologie, vooral waarin de 3 componenten in dat Venn-diagram elkaar overlappen.