Eerste Gezicht. Scott Foil Disc En Addict Disc

Scott’s nieuwe straatfietsen omvatten schijfremmen op een meer aerodynamische versie van de Paris-Roubiax winnende folie, en upgrades naar de Addict voor elk type rijder

Matt Phillips

Nieuwe fietsen beginnen snel en furieus in deze tijd van het jaar, en Scott brengt een aantal nieuwe racefietsen met schijfremmen naar favoriete categorieën. Aan de racekant bevindt zich een schijf-uitgeruste versie van de 2016 Parijs-Roubaix-winnende Foil aero-racefiets. Aan de andere kant, een nieuwe voordelige Addict met een sub-1000g carbon frame en schijfremmen.

Folie Schijf

Matt Phillips

De Scott Foil Disc voegt zich bij het groeiende veld van aerodynamische racefietsen met schijfremmen. Deze fiets is voor tweederde nieuw: de hoofddriehoek is hetzelfde als de bestaande folie voor velgremmen, maar met een gloednieuwe vork en achterdriehoek.

Volgens de informatie die tijdens de demonstratie van Scott is vrijgegeven, schat de frame-engineeringgroep van het bedrijf dat het toevoegen van schijfremmen aan een fiets een boete van drie watt oplevert. De productgroep van Scott had de folie met schijfremmen nodig die glad door de lucht moest zijn als de folie met velgremmen, dus gingen ze op zoek naar manieren om de ontbrekende drie watt terug te krijgen.

Dit leidde tot details zoals het beschermen van de voorste schijfremklauw met een bredere en zwaardere vorkpoot, en ook een verlengde punt op de vorkuitval aan de aandrijfzijde. Nog een tip om de weerstand te verminderen: afneembare hendels op de steekassen en verzonken voorste steekas naar de vorkpoot.

Matt Phillips

Op de lange termijn beweerden Scotts-agenten dat ze de schijfremstraf van drie watt hadden herwonnen.

Gewicht is een andere straf voor schijfremmen die Scott probeerde te verminderen met de folieschijf. Een vork uit één stuk – zonder ingelijmde uitvaleinden, zoals Scotts-vorken voor velgremfietsen – met doorlopende vezels van uitvaleind tot stuurbuis, stelde hen in staat een schijfremvork te creëren die slechts 15 g zwaarder was dan de velgremfolies vork.

Aan de achterkant is de achterste driehoek uit één stuk gegoten, met holle uitvaleinden en geen legeringsinzetstukken, waardoor de gewichtstoename tot 25 g behouden blijft in vergelijking met het velgremframe. (Het geclaimde framevet voor een folieschijf is 985 gram.)

Matt Phillips

Alles bij elkaar genomen is het Foil Discs frame en de vork slechts 40 gram zwaarder dan het Foil frame en de vork voor velgremmen.

Die 40 g is, als we Scotts-informatie mogen geloven, de enige grote prestatiekloof tussen de velg- en schijfversies van de Foils-frameset. Zoals besproken, is de aerodynamica precies hetzelfde; agenten beweren ook dat de stijfheid van de trapas en de balhoofdbuis hetzelfde is (de schijfvork is zijdelings iets stijver); en de nalevingswaarden zullen voor beide brillen hetzelfde zijn.

Er is nog een opening tussen de folieschijf en de folie voor velgremmen: de schijfremversie kan grotere banden aan: ongeveer 30 mm.

Matt Phillips1 slim detail dat we toejuichen: dat het frame ingegoten handleidingen heeft om de remmen gemakkelijker en sneller op hun plaats te krijgen. Nog een snelheidstruc: de 12 mm steekassen gebruiken een schroefdraadafstand van 1,5 mm, zodat ze sneller losdraaien dan een as met de meer gewone 1,0 millimeter pitch.
Matt Phillips

De folieschijf maakt gebruik van flat-mount remklauwen en bevat converteerbare routing voor zowel elektronische als mechanische aandrijflijnen. Standaard en Shimano direct mount (voor de nieuwe Shadow street achterderailleurs) achterderailleurhangers zijn aanwezig.

In de Verenigde Staten zullen drie Foil Disc-modellen worden verkocht tegen een prijs en de volledige specificaties zijn beschikbaar op de Scotts-website.

verslaafde

Matt Phillips

De gloednieuwe fiets in de line-up van Scott is je Addict Disc. Dit model is gericht op uithoudingsvermogen, met (voor exact dezelfde frameafmetingen) kortere prestaties en een grotere stapel dan Scott’s racefietsen. Er worden drie Addict Disc-versies aangeboden in de Verenigde Staten, geprijsd op en er worden 2 velgremmodellen aangeboden: één voor één

Deze fietsen met carbonframe zijn agressief geprijsd, deels dankzij een nieuw gestroomlijnd proces dat de productietijd met 20 procent verkort in vergelijking met Scott’s duurdere carbonframes (de nieuwe procedure zal waarschijnlijk doorsijpelen naar Scott’s hoogwaardigere frames). Hoewel agressief geprijsd, heeft dit frame nog steeds een geclaimd gewicht van 995 gram in het schijfremmodel (schijfvork is 395 gram). De schijfversie biedt ook ruimte voor banden tot 32 mm, maakt gebruik van 12 mm steekassen en flat-mount remklauwen en kan worden gebruikt met zowel mechanische als elektronische aandrijflijnen.

Matt Phillips

Er worden drie versies van Contessa (wat Scott de merchandise voor vrouwen noemt) aangeboden. Contessa Addict-modellen gebruiken geen andere geometrie in andere Addict-modellen, maar hebben verschillende eindes en aangepaste componentspecificaties. De schijfversies verkopen voor en ook de velgremvariant is

Addict RC- schijf

Matt Phillips

In een enigszins verbijsterende zet wordt het model uit 2017, de Addict Disc, de Addict RC-schijf. Behalve de naam is er niets fundamenteels veranderd aan deze fiets. De Addict RC is lichter en meer racegericht in vergelijking met de Addict-schijf, met een lagere en langere geometrie en minder bandenspeling. Je kunt onze recensie van de Addict Disc 2017 (momenteel de Addict RC Disc genoemd) hier lezen.