Eerste Rit Impressies. Diamondback Carbon-versie

Diamondback lanceert een lichtere, stijvere Carbon Release-trailfiets, samen met een gloednieuw programma op maat en consumentengids

Diamondback

Toen Diamondback vorig jaar zijn 130 mm veerweg, 70 cm wielen Release-trailfiets lanceerde, maakte de nieuwste een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van zijn eerdere aanbod met zijn bijgewerkte geometrie en nieuwe Level Link-ophangingsplatform. De Release en Catch (plus bandenversie) zijn een goede prijs, vooral bij de goedkopere modellen, maar de last van het frame en de totale fiets zorgde ervoor dat het geen sterke show aan de bovenkant van dit spectrum introduceerde. Dat verandert allemaal met de nieuwe carbonversie van de Release die niet zomaar een halve pond lichter is, maar 30 procent stijver.

Zie precies waar het levendige merk om draait:

Diamondback was slim in het behouden van exact dezelfde geometrie en ophangingslay-out van deze aluminium Release en het gewoon te klonen in koolstofvezel – het is een goed ontwerp dat echt goed werkt. De vork van 150 mm, de balhoofdhoek van 66 graden, het lange front-center en de korte steunen bieden de Release iets meer van deze capaciteit die een 130 mm-reisfiets op papier lijkt te hebben.

Niveau-hyperlinkophanging lijkt veel op andere korte, dual-counter roterende linkontwerpen die een zwevend minutencentrum creëren, maar de onderste koppeling is veel hoger en meer in lijn met de serie dan de meeste andere. Bovendien bevat de fiets een functie waarvoor patent is aangevraagd, waarbij de topstang verticaal staat ten opzichte van de afnemende verbinding bij doorzakken – een functie die volgens Diamondback de ophanging gemakkelijk kan activeren en de trapkrachten kan overwinnen, waardoor betere tractie en controle tijdens het trappen mogelijk is . Extra grote scharnierassen houden alles stijf en ze zijn op hun plaats vergrendeld met spantangachtige bevestigingsmiddelen.

Er zullen twee Carbon Release-modellen worden aangeboden, samen met drie aluminium versies. Diamondback

Er worden 2 Carbon Release-modellen geleverd. Het vlaggenschip Carbon Release 5C zal geprijsd zijn en zal worden uitgerust met Performance Elite-niveau Fox DPX2-schok en 36-vork, SRAM X01 Eagle 1×12-aandrijflijn, Guide RS-remmen, KS LEV Integra stealth-routed dropper-zadelpen en Maxxis Minion WT 6 cm leading en 6 cm achterbanden. Alleen de Carbon Release 4C wordt gebouwd met een Performance-graad Float DPS EVOL-jolt en 34-vork, Shimano SLX 1×11-aandrijflijn, Deore -schijfremmen , KS LEV SI stealth-routed dropper-zadelpen en iets smallere Maxxis Minion-banden van 6 cm. Er zijn ook drie release-versies met aluminium frame beschikbaar.

Diamondback bracht een Carbon Release 5C samen met merkambassadeur, een aardige vent en totale shredder Eric Porter voor een weekend lang mijn favoriete paden rijden in Californië-Camp Nelson. Deze verre centrale Sierra-paden bieden veel ruige wegen met hoge en lage snelheidskenmerken die elke routefiets echt op de proef stellen. Na een eerste opzet hebben we een paar shuttle-runs over het Nelson-pad gemaakt. De fiets voelde meteen comfortabel en comfortabel, hetzelfde als het aluminium model. Sta de achterwielreis-idioot niet toe – dit is een 130 mm reisfiets die echt werkt en aanvoelt als een fiets die 10 tot 20 mm meer gebruikt met betrekking tot de algehele handling en het vermogen.

Ik heb de aluminium versie nooit flexibel ontdekt of die boost in framestijfheid gevoeld, maar het hele lichtere gevoel was redelijk duidelijk. De Carbon Release heeft meer pop-up, was sneller te vertragen en stond te popelen om van leiderschap te veranderen. Een slimme specificatie van Maxxis Minion WT-banden met behulp van de brede velgspecifieke constructie verbeterde de routekunst van de fiets, net als de stevige Fox 36-vork. Diamondback deed het ook geweldig door de nieuwe Performance Elite-editie van de vork te specificeren die de FIT4-demper en elk van de kenmerken van deze fabrieksversie bevat, minus de Kashima-coating rond de bovenbenen. Ik was in staat om het snel naar mijn exacte zin in te bellen en verlangde nooit naar iets meer – het is een erg mooie en superverstelbare vork.
Hoe stevig de fiets ook aanvoelde, de tractie was nog steeds uitstekend, omdat de vering goed reageerde op het hakken van de baan, de band op de grond hield en naar voren schreeuwde. Diamondback

Hoewel de Release zijn beste werk doet naar beneden, is het ook een uitstekende klimmer, vooral in gespecialiseerd terrein – iets wat ik vooral op prijs stelde tijdens de komende dagen klimmen naar het Bear Creek-pad. Level Link maakt echt de belofte waar om in vorm te blijven voor schalen, terwijl het nog steeds de mogelijkheid heeft om te triggeren onder bump-ingangen. Het is niet nodig om de schokdempervergrendeling of misschien een stevige middeninstelling te gebruiken, omdat het zo goed trapt. Hoe stevig het ook aanvoelt, de grip is nog steeds uitstekend, omdat de vering reageert op trail chop, de fiets op de grond houdt en vooruit rijdt.

Als een rijder die veel drinkrugzakken volbrengt of iets op mijn rug heeft, was het enige dat ik echt miste een waterfleskooi binnen de frames. En de enige keer dat ik het gevoel had dat de achterkant met 130 mm veerweg moeite had om alle 150 mm veerweg vooraan bij te houden, was toen ik achterover leunde en me met hoge snelheid een weg baande door stenen. Het was daar dat ik iets ontdekte met de schokafstemming van de fiets: hoewel ik dit had ingesteld met 30 procent doorzakking (net zoals ik deed met het aluminium model), zakte het vrij gemakkelijk. Een stijging van de atmosfeerdruk tot 25 procent te veel eten maakte de vroege slag hard, net als het verhogen van het aantal klikken op de compressie-afsteller van de schokdemper. Ik was er vrij zeker van dat de schokdemper gewoon minder luchtvolume had, wat werd bevestigd toen ik de fiets een week later thuis kreeg. Ik heb de spacer met klein volume verwisseld om een middelgrote te krijgen die, samen met compressiedempingsconfiguraties bij de 9-8 click-out-selectie,kreeg dingen eigenlijk goed voelen. Ik heb geëxperimenteerd met de grootste spacer, maar deze zal waarschijnlijk bestemd zijn voor dikkere of ultra-agressieve rijders.

De release is vandaag beschikbaar en is een van de eerste versies van Diamondback die op de Custom Studio-site van de organisatie zal verschijnen. Daar is het tegen een meerprijs mogelijk om kleuren en componenten zoals stengels, staven, aandrijflijnen, wielen, vering, zadels, pedalen en dropper-artikelen aan te passen. Add-ons voor het afstemmen van de ophanging, zoals ShockWiz-monitoren en MRP’s Ramp Control, zijn ook toegankelijk. Diamondback biedt deze fiets (en andere) ook consumentgericht aan, waarbij de fiets op zijn site kan worden gekocht en naar u kan worden verzonden, voorgemonteerd en afgesteld in een aangepaste doos of geleverd via Beeline mobiele fietsservice zonder extra kosten (op locaties waar de service momenteel beschikbaar is).

Schrijf je nu in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alles wat met fietsen te maken heeft.