Brede Lading. Fat-Tire Bikes Uitgelegd

Samen met superbrede banden drijven dikke fietsen over zand, sneeuw en bijna alles wat op hun pad komt. Maar zijn ze geschikt voor u?

Per Breiehagen

Net als bij grote banden, kunnen neigingen erg lang duren om op te blazen. Denk aan de baanbrekende Pugsley, van het alt-bike-merk Surly. Toen de fiets in 2005 werd geïntroduceerd, was hij anders dan al het andere op de markt. Met 10 cm brede banden reed hij als een jeep en ploegde hij over alles wat op zijn weg kwam.

De fiets was ontworpen om over besneeuwde paden te driften, maar dook al snel op onder ontdekkingsreizigers en niet-fietsers die op zoek waren naar een nieuwe manier om de winter door te komen. Ik geloof niet dat iemand bij Surly bewust dacht: oh, dit wordt groot, zegt Adam Scholtes, productmanager bij het in Minnesota gevestigde merk.

Zeven decennia later is de fatbike-trend in volle gang en iedereen, van boetiekfabrikanten tot wereldwijde giganten zoals Specialized en Trek, wil een beetje van de actie – en alleen Surly biedt nu drie verschillende modellen. Ondanks de komische proporties van een dikke fiets, is er maar één rit nodig om de categorieën te begrijpen. De banden van 10 cm zorgen voor een enorm contactvlak met de grond en zorgen voor grip op gladde en losse oppervlakken. Ze zijn dikker dan de meeste fietsen en draaien langzaam, maar snelheid is niet het belangrijkste. Het enorme volume van de banden stelt u in staat om luchtdruk te laten lopen, zodat ze nauwelijks worden geregistreerd op een gewone pompmeter. De daaruit voortvloeiende drijfkracht stelt hen in staat om over sneeuw, zand, zand, natte wortels, rotsen en ander terrein te rollen dat anders onbegaanbaar zou zijn.

Recente ontwerpverbeteringen hebben de aantrekkingskracht van de fietsen vergroot. Zelfs de Pugsley is een sprong voorwaarts geweest van de voorganger van de fatbike, de Hanebrink Extreme Terrain uit 1991. Dit duinbuggy-achtige model gebruikte banden met een diameter van 51 cm en een breedte van 20 cm om over zand, sneeuw en slickrock te rijden, maar de kleine wielen beperkten de aantrekkingskracht. Het huidige aanbod rijdt meer als traditionele fietsen en is op andere subtiele maar belangrijke manieren verbeterd. Aandrijvingen met één ring (vooral nieuwe 1×11-systemen) bieden een breed scala aan versnellingen zonder dat een voorderailleur nodig is, die kan verstoppen met sneeuw en ijs. Veranderingen in de framegeometrie hebben de fietsen wendbaarder en gemakkelijker te besturen gemaakt. En de meest recente modellen beginnen eindelijk wat gewicht te verliezen. Borealis maakt momenteel een dikke fiets met koolstofvezel velgen die slechts een schokkende 10 kg weegt.

Raak gewoon niet te enthousiast over het gebruik van een dikke fiets voor dagelijks vervoer. Ontdekkingsreiziger Mike Curiak heeft duizenden kilometers gereden en is van plan een single te gebruiken op een expeditie van 700 mijl naar de zomertijd van de Northwest Passage. Dikke fietsen brengen me naar plaatsen waar mensen niet zijn geweest, waar gewone fietsen niet konden komen, zegt hij. Hij overweegt echter nooit slechts één voor traditionele paden. Een hardtail met een verende voorvork rijdt een miljoen keer beter, zegt hij.

Toch is er veel om van te houden. Fatties hebben de rijperiode verlengd tot de winter in de noordelijke helft van de Verenigde Staten en in steden met aangeklede sneeuwpaden zijn de fietsen net zo populair geworden als langlaufski’s. In Minneapolis, waar Surly is gevestigd, hebben enthousiastelingen een raceshow gecreëerd. En overal ontdekken winkels dat de unieke rit van de fietsen beginnende rijders verleidt en nieuwe rijders in de sport aantrekt.

Omdat de banden minder snel slippen in bochten, grip op rotsen elimineren of in de sleur vallen op normale paden, zijn dikke fietsen gewoon moeilijker te verknoeien’, zegt Ben Witt, eigenaar van Milltown Cycles in Faribault, Minnesota, alvorens een baan bij Salsa aan te nemen. Mensen liepen langs zijn winkel, zetten een dikke fiets neer en kwamen binnen om te vragen wat het was. Identiteitskaart vertel hen het berijden van een geeft je het gevoel alsof je weer acht jaar oud bent, zegt hij. En dat is misschien wel de grootste attractie van de fatbikes.

Zelfs Curiak geeft toe dat de brede wielen een beetje verslavend zijn, hoe goed je ook rijdt. Er is iets leuks op hersenstamniveau, zegt hij.

Fat Bike Beoordelingen
Salsa Beargrease Carbon
Specialized Fatboy
Fatback Aluminium Deluxe
Surly Moonlander

Salsa Beargrease Carbon (met dank)

Salsa Beargrease Carbon

Momenteel verkrijgbaar met een slank carbonframe, voelt de Beargrease sneller aan dan hij eruitziet – en Salsa heeft hem gemaakt voor sneeuwevenementen zoals Alaskas Iditabike. In tegenstelling tot veel dikke fietsen, plaatst deze de rijder in een competitieve positie. Dat zou te veel gewicht op het voorwiel kunnen leggen – een belemmering op zand of sneeuw – dus het bedrijf paste de framemarkeringen en buislengtes aan. Op hard terrein voelde ik me gecentreerd tussen de wielen en slaagde ik erin over obstakels te zweven. De Makwa carbon vork heeft proporties die erg lijken op modellen met vering. Een paar kleine fabrikanten bieden verende voorvorken aan voor dikke fietsen, maar geen enkele grote leverancier heeft zich hieraan gecommitteerd. Als ze dat doen, is de Beargrease klaar.
-Ron Kocho

PRIJS:
GEWICHT: 133 kg. (L)
INFO: salsacycles.com

Gespecialiseerde Fatboy (met dank)

Gespecialiseerd

Gespecialiseerde Fatboy

Fatbikes zijn gemaakt om over sneeuw en ijshockey te glijden, maar ik ontdekte dat de Fat Boy even effectief was op zand als op singletracks, nadat ik mijn eigen rijstijl had aangepast. Ik stopte met het plukken van een lijn en liet de 12 cm brede banden me over stenen en wortels drijven. Beter nog, ik zou nieuw terrein kunnen verkennen, zoals de oever van een beek of zelfs een zanderige wassing. Ik had verwacht dat de enorme banden traag zouden aanvoelen, maar de carbon vork maakte het eenvoudig om het voorwiel op obstakels te heffen. De fiets voelde wendbaar aan, zelfs toen ik ermee op bochtige paden in het huis in Pennsylvania reed. De enorme wielen vertraagden het sturen, maar zorgden voor meer stabiliteit en lieten me door bochten zweven – een leuke sensatie, ongeacht op wat voor soort terrein ik reed. -Mike Yozell

PRIJS:
GEWICHT: 135 kg. (44 cm)
INFO: gespecialiseerd.com

Fatback Aluminium Deluxe (met dank)

Fatback Aluminium Deluxe

Fatback noemt zijn fietsen all-terrain-modellen, en het is een gedurfde bewering als je bedenkt dat het bedrijf is gevestigd in Anchorage, Alaska, en dat zijn achtertuin bestaat uit de Cook Inlet en Chugach Mountains. En alsof dat nog niet rotsachtig genoeg is, krijgt de stad tot 356 cm sneeuw per jaar. Om fietsen te maken die dit soort gekke en gevarieerde terrein aankunnen, biedt het bedrijf ze 190 mm brede achterassen en snellere handling. Het in Amerika gemaakte frame wordt ook geleverd met rekbevestigingen en kan standaard 29er-wielen aanpassen, voor het geval je besluit om op zwaar bepakte paden te rijden.

Onze Aluminium Deluxe werd geleverd met een carbon vork en 90 mm brede velgen. De onderdelen zijn het beste om in de winter te rijden – de spin-shifters zijn wantvriendelijk en vloeistofloze mechanische schijfremmen zijn gemakkelijker te onderhouden dan hydraulische modellen als ze op de bevroren toendra blijven haken. De fiets reed mooi op oppervlakken, maar voelde zich thuis op rotsachtig terrein . In werkelijkheid zijn er niet veel gebieden waar deze veelzijdige dikke fiets niet kan gaan.
-Matte Philips

PRIJS:
GEWICHT: 137 kg. (46 cm)
INFO: fatbackbikes.com

Nors Moonlander (met dank)

Surly Moonlander

Zelfs onder dikke fietsen lijken de 12 cm brede banden van Moonlanders en 100 mm brede velgen aangenaam mollig. Met die extra brede wielen kun je een belachelijk lage atmosfeerdruk gebruiken, zoals 3 psi, zodat je de Moonlander kunt nemen op plaatsen waar maar weinig verschillende fietsen kunnen komen.

Als je erop rijdt, moet je je stijl enigszins corrigeren. De cranks zijn wijd gespreid om de achterband vrij te maken, dus als je eenmaal in het zadel zit, heb je misschien het gevoel dat je op een paard hebt gezeten. De enorme wielen van de fiets maken het ook moeilijker om te sturen, vooral bij lage snelheden. Verhoog het tempo en de Moonlander reageert met een paar behendigheid; duw het echter te hard en deze dikke fiets voelt als een op hol geslagen bus. Maar voor mensen die over dikke sneeuw, diep zand willen reizen of die open gebieden willen verkennen op een kaart waar geen paden zijn, is de Moonlander een goede keuze. -Matte Philips

PRIJS: compleet; frame en vork
GEWICHT: 155 kg. (M)
INFO: surlybikes.com

Joe Lindsey is een freelance journalist die al heel lang schrijft over buitenshuis en sport, gezondheid en fitness, wetenschap en technologie, vooral waar de 3 elementen in dat Venn-diagram stinken.