Guru Foton HL
Kent Pell

Een lichte fiets is iets moois, maar alleen zolang het maar vederlicht is. Stijfheid, handling, compliance en functionaliteit – een fiets die uitblinkt in elk van deze gebieden en superlicht is, is even subliem om te rijden als zeldzaam: in bijna 20 jaar testen heb ik slechts een paar fietsen geanalyseerd die aan die beschrijving voldoen. Vaker vond ik hyperlichte fietsen interessant, maar ook om enkele zeer reële compromissen te onthullen om gewicht te verliezen.

Dat is waarom, toen Guru uitlegde dat zijn Photon HL-frame het lichtste ter wereld is, ik me afvroeg hoeveel er is opgeofferd om die overtreffende trap te bereiken. Ik heb er een gevraagd om te testen, maar ik had niet verwacht dat ik er veel over zou zeggen: “Gee willikers, het is mild.” De Photon HL was veel meer. Pro is een optreden van 30 personen, gevestigd in Montreal, Quebec. Het bedrijf is een van de weinige fietsfabrikanten die in eigen huis aangepaste fietsen bouwt met drie materialen: koolstofroestvrij staal en keramiek. De eerste Photon (geclaimd framegewicht 750 gram) won in 2010 onze Editors’ Choice award voor beste fantasie straatfiets. Volgens Guru combi-ingenieur Guillaume Cyr is de HL veel meer dan 14 procent lichter dan dat model omdat het bedrijf in staat was om minder materiaal over te halen om meer te bereiken.Ingenieurs gebruikten geautomatiseerde modellering om vast te stellen dat ze tot de helft van het materiaal op specifieke lagen van het Photon HL-frame konden verwijderen en de rijkwaliteit konden behouden. Ze bereikten dit door strips op vrijwel elke laag van de fiets weg te knippen, inclusief de bovenste, waardoor de Photon HL het uiterlijk kreeg van strepen.

Strips knippen op een computer is één ding, maar als het gaat om fietsen, loopt mijn eigen huid het risico te worden uitgekleed, dus voelde ik me gedwongen om Guru-reclamemanager Jodi Clark te vragen of de fiets veilig was. Ze antwoordde dat het frame “verschillende vermoeidheids- en impacttests doorstaat die verder gaan dan de industrienormen”, maar merkte op dat het een rijdersgewichtslimiet van 91 kg zal hebben. Ik zit daar veilig onder, dus Clark verzekerde me dat ik geen voorzorgsmaatregelen hoefde te nemen tijdens het fietsen.

Campagnolo Super Record mechanische achterderailleur Kent Pell

Maar is dit het lichtste frame ter wereld? Dat is een merkwaardige bewering over een op maat gemaakt raamwerk, aangezien elke Photon HL anders is. Het beloofde gewicht is 650 gram om een frame van 54 cm met hardware te krijgen (derailleurhanger, waterflesbouten en zadelpenklem). Mijn frame, ongeveer 54 cm, woog 677 gram, hoewel het 10 g extra gewicht draagt, omdat het was geconstrueerd met een stijvere buizenset nadat de bouwers bij Pro vermoedden dat ik “(waarschijnlijk) een zeer sterke rijder was.” Mijn framegewicht is ook verantwoordelijk voor de extra kabelgeleidingsbuizen die nodig zijn voor een mechanische aandrijflijn (de kabelstops zijn harmonieus met elektronische, mechanische en hydraulische systemen).

Guru maakt misschien het lichtste frame, maar niet de lichtste frameset. De HL heeft een Enve 2.0 taps toelopende vork, die een geclaimd gewicht heeft van 350 g (mijn vork woog 379 gram ongesneden) om een totaal behouden framesetgewicht van 1.000 g te krijgen. zwaarder dan de beloofde last voor Cervelo’s 2015 RCA frameset, die 950 gram zal zijn voor een frameset van 54 cm met hardware. De RCA-frameset is duurder en niet verkrijgbaar in aangepaste geometrie zoals de Photon HL, maar is blijkbaar lichter. Ongeacht de Photon HL is absoluut een van de lichtste frames die je kunt kopen, en waarschijnlijk het lichtste frame dat ik ooit heb gereden.

Ik heb het ook gebouwd met behulp van lichte (hoewel niet de lichtste) componenten: Campagnolo’s nieuwe Super Record mechanische groep en Bora Ultra 35 buisvormige wielen; 23 mm Victoria Corsa SC buizen; een cockpit van Bontrager, bijvoorbeeld 245 gram (mijn schaal) XXX opgenomen carbon staaf en stuurpen. Totaal gewicht zonder pedalen of bidonhouders: 59 pond.

Guru Photon HL Stuurpen Kent Pell

Toen ik hem bij de eerste klim omhoog wees, begonnen bijvoeglijke naamwoorden, vergelijkingen en metaforen over gewichtloosheid in mijn hersenen rond te zweven als duizend pingpongballen zonder zwaartekracht. Dat is, denk ik, de reden waarom mensen geobsedeerd zijn door hyperlichte fietsen: je bent misschien niet zo veel sneller als je een heuvel opgaat, maar verdomd, je voelt je sneller. Superheld snel. Uiteindelijk kwam ik hierop uit: klimmen met deze fiets gaf me het gevoel alsof ik SuperSpiderBatman was.

Ik had dit resultaat verwacht. Het zijn de andere eigenschappen van de Photon HL die ik niet had verwacht.

Het is een zo stijve fiets als ik ooit zou willen of nodig heb – niet de stijfste die ik ooit heb gereden, maar dat zou ik niet willen als het zo was. Ik begon voorzichtig op de HL te rijden en duwde het toen steeds moeilijker. De fiets was exact en gaf voldoende feedback zodat ik altijd zijn eigen limieten kon voorspellen. Ik kon mezelf echt in een transplantaat vouwen, op de bovenbuis zitten en met hoge snelheid stille hoeken maken zonder te wiebelen. Het voelde stabiel aan, zelfs toen ik snel een scherpe bocht naderde, laat en hard remde en het naar de bocht schoot. De trapas en beide driehoeken voelden sterker aan dan sommige zwaardere aangepaste carbonfietsen die ik heb geprobeerd, en robuuster dan mijn aangepaste stalen frame.

Kent PellEn is het glad. Prachtig glad. Ik zou deze fiets graag aan zoveel fietsenmakers overhandigen en zeggen: “Zo. Laat je fiets zo rijden.” De Photon HL leek te zweven, maar ik voelde me aan de straat gehecht; het voelde opgeschort, maar niet geïsoleerd. Zo perfect.

Wat ik niet zou doen met de Photon HL, is ermee racen in een criterium – de geometrie op mijn fiets neigt hoe dan ook naar evenwicht. Ik zou het ook niet in een doos verpakken en het vervolgens afgeven aan een rederij of een luchtvaartmaatschappij. Dit is waarschijnlijk geen uitdagende fiets. Het is stijf genoeg en robuust genoeg – blijkbaar – dat ik er zeker van zou zijn om er op een andere straat op te rijden. Maar dit is geen kader voor je onvoorzichtigheid of verstrooidheid. Dit is het raamwerk voor iemand die klaar is om de Photon HL een speciaal gebied te bieden waar het kan worden opgeslagen zonder bang te hoeven zijn dat het omvalt of erop valt; voor iemand die respecteert dat dit misschien wel ’s werelds lichtste raamwerk is, en het compromis op het gebied van duurzaamheid toegeeft dat die mantel communiceert. Accepteer dat, en de Photon HL zou je moeten verbazen hoe het me deed: dat kleine kan zoveel zijn.

Alles wat u moet weten
Beweerd het lichtste frame op aarde te zijn (waarschijnlijk is dat), maar is niet de lichtste frameset ter wereld
Aangepaste geometrie
Gemaakt in Canada

Gewicht: 59 kg (zoals getest; ongeveer 54 cm)

Info: gurucycles.com

Sociale sensatie
Toen ik een foto van deze Photon HL van de Interbike-beurs tweette, kreeg ik meer reacties dan alles wat ik ooit heb gepost.