Deze fiets gaat over snelheid bergafwaarts.

De afhaalmaaltijd: de nieuwe Enduro is in feite een lichtgewicht downhill-racemotorfiets. Het klimt goed, maar het is gebouwd om rijders te helpen tijd te vinden op afdalingen en op podia te staan.

  • 170 mm veerweg en 74 cm wielen.
  • Ophangingsontwerp opgeheven van Demo downhill-racefiets.
  • Nieuwe geometrie en maatvoering gebaseerd op bereik en gevoel.

Gewicht: 137 kg. (S-Works, S3)

Galerij bekijken

De nieuwe Enduro van Specialized is groter en groter. Alleen gelanceerd in wielen van 74 cm met 170 mm veerweg aan beide uiteinden, samen met een enorme wielbasis – hij past nauwelijks in mijn trekhaakrek – de frisse Enduros-dimensie is niet ver weg in de downhill-racefiets van het bedrijf.

Dat is passend omdat de Enduro zijn achterwielophanging ontleent aan de nieuw geïntroduceerde Demo Race 29 downhill-fiets. Het heeft een meer naar achteren gericht aspad zodat het door opeenvolgende botsingen met vierkante randen kan stromen zonder te blijven hangen, waardoor de rijder meer snelheid kan nemen.

De nieuwe lay-out van de koppeling vermindert het zwaartepunt van de fiets. Trevor Raab

Er is meer anti-kraak nodig om hem scherper te laten trappen, en er wordt ook beweerd dat een gloednieuwe schoksnelheid de ophanging in eerste instantie gevoeliger maakt, met een meer opvallende helling aan het einde van de reis. De verpakking van de schokbreker laag in het frame verlaagt het zwaartepunt van de fiets en maakt lagere hoge buizen mogelijk. Deze laatste functie is de sleutel tot het gloednieuwe, op bereik gebaseerde maatsysteem van Enduros: ga langer voor stabiliteit, ga korter voor speels.

Een fiets van deze omvang is ontworpen om iets te doen: snel bergafwaarts gaan. Samen met de nieuwe Enduro doet: hij is briljant in snel gaan. Deze fiets is volledig synchroon met zijn doel, wat verklaart waarom het geen speelse fiets is, en hoewel hij scherp trapt, zijn zijn bergopwaartse vaardigheden in wezen beperkt tot brede en rechte beklimmingen.

Maar als het gaat om tractie en stootprestaties – de componenten van snelheid – is de Enduro een benchmark, eh, enduro-fiets. Bij het verkleinen van hobbels en het verkorten van gaten, maakt het enorme en angstaanjagende shit veel minder. U moet uw rempunten op bekende paden opnieuw instellen.

Het is een hulpmiddel waarmee u sneller dan ooit heuvels af kunt rijden. En daarom is het moeilijk te overtreffen.

Demo Geïnspireerd

De nieuwe ophanging van de Enduro werd gedupliceerd van de Demo 29 downhill-racemotorfiets.

Naar voren geduwd om achteruit te gaan

Door de belangrijkste spil verder naar voren te verplaatsen, werd een meer naar achteren gerichte asbaan gemaakt.

Opslag in frame

De nieuwe Enduro kan een platte reparatieset, snacks en nog veel meer in de onderbuis besparen.

formaat

U selecteert uw maat op uw favoriete bereik en gevoel.

Wat Is Er Nieuw

De Enduro is een geheel nieuwe fiets. Hij krijgt meer reizen, nieuwe vering, nieuwe geometrie en is alleen verkrijgbaar met wielen van 74 cm.

De veerweg is aan beide uiteinden maximaal 170 mm, waarbij de achterkant hetzelfde hyperlinksysteem gebruikt dat opdook in de nieuwe Demo Race 29 downhill-fiets.

Terwijl de hyperlinks je aandacht trekken, is er nog een belangrijke update die moeilijker te zien is: gespecialiseerde ingenieurs duwden de belangrijkste spil naar voren en vergrootten de lengte van Enduros-kettingstagen (van 433 tot 442 mm). Dit helpt bij het genereren van een meer achterwaartse asbaan in het allereerste deel van de reis, waardoor, volgens Specialized, het achterwiel gemakkelijker op en over hobbels kan bewegen dan een asroute die niet zo veel naar achteren beweegt.

Enkele afbeeldingen van de wijzigingen aan de Enduros-ophanging. beleefdheid

Op het pad zal dit iets teweegbrengen dat ze momentum halen noemen, of de indruk dat de fiets snelheid kan oppikken door hobbelige secties in plaats van het gevoel te hebben dat hij bij elke impact naar achteren wordt gesleept.

Dit concept kwam voort uit een verzoek van door Specialized gesponsorde atleten zoals Loic Bruni aan het begin van de ontwikkeling van de nieuwe Demo Race 29 downhill-fietsen. We kregen veel feedback van de atleten dat ze een slecht gevoel in hun voeten hadden en dat ze een gebrek aan controle over de snelheid zouden hebben als ze stenen raakten – op de wielen van de remmen – dus probeerden ze het achterwiel uit de hun weg zo snel als het kan, zodat ze zo snel mogelijk vooruit kunnen, aldus Brad Benedict, Specializeds productmanager mountainbike.

De ingenieurs van Specialized hebben testmuilezels gebouwd met een flexibel aspad en sensoren, waaronder versnellingsmeters om de uitstulping bij de pedalen te meten, om uit te zoeken wat het snelst was en het beste voelde. Gesponsorde atleten en medewerkers van Specialized hebben tests uitgevoerd op paden en in het hoofdkantoor van Specialized. Daar bouwde het team een helling van een zeecontainer die in een deel van vier balken werd gevoerd. Hierdoor kon het personeel gemakkelijk herhaalde runs maken en snel verschillende theorieën testen.

Uiteindelijk vestigden ze zich in een asroute die aanvankelijk meer naar achteren was dan voorheen en het doel van het momentum halen, maar niet zo achterwaarts dat het ongewenste effecten had op andere delen van het ontwerp van de ophanging, prestatie-ophanging is duidelijk een oefening in het balanceren van compromissen.

Nieuwe enduro-ready Grid Trail-omhulsels op de Enduros Butcher-banden. Trevor Raab

En aangezien enduro-racen tegenwoordig in wezen downhill-racen is met een minder vorkkroon, heeft de Enduros-ontwikkelingsgroep vastgesteld dat als het voor je demo werkt, het ook voor je eigen Enduro kan werken. Daarom lijkt de nieuwe Enduro op een iets kleinere Demo Race 29.

Gedeeltelijk als gevolg van die meer naar achteren gerichte asroute, krijgt de nieuwe Enduro ook een 40 procent hobbel in zijn eigen anti-squat voor scherpere trapprestaties. Meer anti-squat kan meer pedaalcommentaar betekenen, maar een gespecialiseerde agent legde uit dat de snelle wijzigingen in anti-squat-betekenis als bewegingen van de achtervering voor waarneembare feedback zorgen. Hoewel de nieuwe Enduro meer anti-squat heeft, legde hij uit, is de waarde consistent tijdens de nieuwe Enduro’s die reizen, en de rijder voelt geen terugslag.

De gloednieuwe Enduros-schoksnelheid is afgestemd om meer originele gevoeligheid en meer oprit aan het einde van de reis te hebben. Bovendien speelt het goed met coil-over-schokken.

De koppeling en schokpositionering hielpen frametechnici ook om het zwaartepunt van de fiets te verlagen en de bovenbuis te verlagen voor meer standover-hoogte en maatflexibiliteit.

Aanvullende details: de nieuwe Enduro bevat SWAT-opslag van de onderbuis, ISCG05-tabs en interne routing van slangen en thuis. Vergeleken met de vorige Enduro 29, bestaat de stijfheid van de achterste driehoek uit ongeveer 12 procent, terwijl de stijfheid van de voorste driehoek gelijk blijft.

Frame: Carbon
Deluxe Maat: 74 cm
Veerweg:
170 mm
Schok:
Fox Factory Float X2
Vork: Fox Factory Float 36 Grip 2, 170 mm
Aandrijving:
1×12
Crankstel: Shimano XTR, 32t
Achterderailleur: Shimano XTR
Cassette:
Shimano XTR, 10-51
Remmen : Shimano XTR hydraulische schijfrem met 4 zuigers, remschijven van 200 mm (f), 180 mm (r)
Zadelpen: RockShox Reverb AXS
Velgen: Roval Traverse SL Carbon 29
Banden: Specialized Butcher 6 cm (achter), Butcher 7 cm (voor)
Maten: S2 , S3, S4, S5

Geometrie En Allergisch

Geen verrassing dat dit monster slapper wordt en meer. De hoek van de balhoofdbuis is echt een luie 63,9 graden gecombineerd met kortere offset-vorken (Fox 44 mm, RockShox 42 mm), wat de Enduros-traillengte op 132 mm brengt – dat is vier millimeter langer dan de Demo Race 74 cms-trail. De liggende achtervorken groeien tot 442 mm, de hoek van de zitbuis draait rond 76 graden en de BB-val komt binnen op 28 mm.

De zitbuizen zijn ongeveer 25 mm kortgesloten, zodat rijders langere droppers kunnen monteren. De balhoofdbuizen zijn met 10 mm ingekort, maar de Enduros wordt geleverd met een grote stapel balhoofdbuisafstandhouders, zodat rijders veel ruimte hebben om hun favoriete stuurhoogte te vinden.

Klik om uit te breiden.

Met dit model verschuift Specialized van T-shirt (small, medium, etc.) of inch-maatvoering naar stijlspecifieke maatvoering. Er zijn vier dimensies aangeduid als S2, S3, S4 en S5. Het concept is om rijders een fiets te laten passen op gevoel en bereik. Kies een kortere fiets voor een snellere en meer levendige textuur of een langere fiets voor een stabielere en geïmplanteerde textuur.

De Familie

De nieuwe Enduro wordt geleverd in vier volledige fietsen, variërend van voor uw Enduro Comp Carbon 29 tot voor de Enduro S-Works Carbon 29. De S-Works-frameset wordt verkocht voor

Alle versies gebruiken exact dezelfde carbon voor- en achterdriehoeken; de S-Works-versie maakt gebruik van carbon bovenste en onderste schakels die niet alleen krachtiger zijn dan de aluminium hyperlinks die op de andere modellen worden gebruikt, ze zijn ook 260 g lichter.

Alle versies krijgen de opnieuw ontworpen Butcher-banden van Specialized met een nieuwe Grid Trail-behuizing. Een aangepast loopvlakpatroon zorgt voor een verbeterde overgangstextuur en beet in bochten. De Grid Trail-behuizing is een middelzware behuizing die veeleisender is dan de standaard tubeless-ready behuizing van Specialized, maar misschien niet zo fors als zijn Black Diamond downhill-behuizing. Alle Enduro-modellen hebben tubeless-ready velgen met een binnendiameter van 30 mm.

De Comp Carbon () is het goedkoopste Enduro-model. Beleefdheid

Je vindt een Specialized Command Post Dropper – in de standaard IRcc of met behulp van het goofy WU-zadel-pitch-shift-mechanisme – op de nieuwe Enduro. De meeste versies gebruiken een X-Fusion Manic, samen met de top van de lijn die een draadloze RockShox Reverb AXS krijgt.

Rit Impressies

Klik om te vergroten Personeel

Deze fiets is groot. Zoals, downhill-fiets groot. Bekijk de bedragen hierboven en vergelijk de nieuwste Enduro met Specializeds 200 mm veerweg Demo Race downhill-fiets.

De Enduro is een downhill-fiets met minder versnellingen, een enkele kroonvork en iets minder veerweg. En zo rijdt het ook. Het is briljant op afdalingen: hoe sneller en moeilijker de afdaling, hoe meer je houdt van wat het kan doen.

Groeien? Het klimt ook als een downhill-fiets. Desalniettemin is de trapefficiëntie redelijk goed. Je elektriciteit voelt niet opgepompt in ophangingsbeweging, en er is weinig waarneembare feedback in de pedalen ondanks verbeterde anti-squat.

Aan de andere kant beweegt de achterkant nog steeds veel omdat er 170 mm veerweg is. De gevolgen van de klimschakelaar helpen een deel van de ongewenste bewegingen te dempen, maar toch, dit is een grote, zware, lange reisfiets en hij klimt zoals jij. Voor het geval dat moet, het is gemakkelijk een van de beste grote fietsen om op te schalen. Maar hoe rustiger en opener, hoe beter, want als het eenmaal strak, langzaam en technisch wordt, wordt het klimmen op de Enduro een gevecht. Liften en shuttles zijn de beste manier om met deze fiets bergopwaarts te gaan.

De nieuwe Enduro kan het beste worden gereden met een complete gezichtshelm. Dylan Dunkerton

En bergafwaarts? Oh, de nieuwe Enduro vliegt gewoon. Het is gemaakt om van de bergen te racen, en zo stinkt het. Aan boord van de Enduro is het enige dat je kan vertragen de amygdala. Deze fiets overwint het terrein zo hard dat je misschien opnieuw moet leren fietsen op je favoriete paden.

Je zult echt moeten anticiperen op vliegen voordat je een gespecialiseerde sectie betreedt, omdat je meer snelheid in de stenen zult vinden dan verwacht. Ik merkte dat ik om de beurt op de fiets stond om te voorkomen dat ik me openstelde voor de bomen na mijn favoriete technische afdalingen. Toen ik eenmaal mijn hersens rond de snelheid had gewikkeld die ik door de knoest kon dragen, was deze fiets super vermakelijk, voorspelbaar en stabiel, zei een tester, dezelfde professionele enduro-racer die onlangs onze Yeti SB165 inspectiemotorfiets uitbroedde.

Drie Geweldige Kniebeschermers Voor Je Pad

Licht en dun

Specialized staat zeker bekend om het maken van een aantal grote en gedurfde beweringen over hun fietsen, maar het concept voor het dragen van een momentum lijkt in deze fiets bereikt te zijn. De Enduro lijkt door staccato-bobbelsecties te spuiten met minder gevoel van vertraging dan een andere fiets in de recente herinnering.

De fietsen die reizen, uithoudingsvermogen, balans en geometrie zien er op dit moment perfect uit voor het beoogde doel. Ik verklaar op dit moment alleen omdat enduro-fietsen -zoals de meeste mountainbikes- zullen blijven evolueren, evenals onze gevoelens van prestatiebenchmarks. Maar voor nu is deze nieuwe Enduro een krachtig argument om de naam van ’s werelds beste enduro racefiets.
Testers merkten op dat spoorresten zouden kunnen worden gegrepen door de spatbescherming van de schokdempers. Trevor Raab

Ik wil echter de racefiets benadrukken. Want dit is geen speelse, klaproos, sprong, zweep, jib, fun-time machine. Dit is een race-tool en elk bedrijf. Het is geen racefiets, ook geen parkfiets. Het is bedoeld om de meest rechte, snelste lijn tussen twee punten te dragen, sprongen te pletten en alle grip te vinden, zodat je harder kunt remmen en harder door bochten kunt duwen. Het gaat erom te allen tijde zoveel mogelijk snelheid vast te houden en je het vertrouwen te geven om tot het uiterste te gaan. Punt, tractie, rem, sprint en herhaal: die nieuwe Enduro is snelheidsgeconcentreerd.

Beleefdheid