Ronde Van Californië 2014
Bianchi D2 (Belkin) Belkin rijdt op de Bianchis D2 tijdritfiets met een Vision-cockpit en de populaire Shimano Dura-Ace Di2 elektronische aandrijving op WorldTour-niveau. De vork is voorzien van lineaire trekremmen. Wanneer sommige fietsfabrikanten, zoals Cannondale, kiezen voor smalle zadelpennen, biedt Bianchi dit model een bredere, langere zadelmast.

van 16

BMC Timemachine TM01 (BMC) De tijdritfiets van BMC valt op door zijn ongebruikelijke buiscontouren. BMC noemt de technische tripwire – het is een richel op de voorrand van deze buizen die helpt de luchtstroom in het frame te scheiden, waardoor de fiets soepeler door de lucht eromheen kan glijden. De TM01 heeft ook een interne houder voor Shimanos Dura-Ace Di2-batterij en een geïntegreerde cockpit.

van 16

Cannondale Slice RS (Cannondale)

De ongewoon dunne zadelpen is een goed zichtbare illustratie van de Narrow is Aero-filosofie die Cannondale gebruikte bij het ontwerpen van de Slice RS. Werkend in de UCI’s 3: 1 buisdiepte (voor-naar-achter) tot breedteverhouding, koos het bedrijf ervoor om het frontale gebied van de tijdritfiets te verkleinen. De SRAM Red-aandrijflijn wordt vergezeld door Vision-remmen en cockpitcomponenten.

Cervelo P5 (Garmin-Sharp) De P13 cms-remmen zijn opmerkelijk, niet omdat ze verborgen zijn (ze zijn niet), maar omdat het hydraulische velgremmen zijn. Maguras RT8-remmen geven Garmin-Sharp-rijders meer exacte controle, omdat mechanische remmen geen kabelverlenging hebben. Hier afgebeeld is Tom Danielsons P5, met Mavic-remmen, Rotor-cranks met een SRM-vermogensmeter en een 3T-cockpit.

van 16

Giant Trinity Advanced SL (Giant-Shimano) De Trinity Advanced SL is een van de weinige professionele fietsen die een aerodynamische kuip aan de voorkant van de vork en stuurpen lijken te hebben – zie ook Scotts Plasma. Giant omzeilt het UCI-principe zonder stroomlijnkappen door die aero-neus een structureel element van de vork te maken. Als reserve tijdritfiets voor Giant-Shimano heeft deze fiets een ouder Shimano Dura-Ace 7900 crankstel, maar de primaire fietsen hebben de nieuwere 9000-serie.

van 16

Specialized S-Works Shiv TT (Omega PharmaQuick-Step) De Shiv TT is vooral bekend omdat hij Tony Martin naar zijn drie overwinningen in het tijdritkampioenschap op de planeet heeft gekatapulteerd. Het is een speciale UCI-conforme variant van de Specializeds Shiv-triatlonfiets. De fiets is gebouwd met het hoogste FACT 11r-koolstofvezel van het bedrijf plus een geïntegreerde cockpit die wordt gecombineerd met de bovenbuis.

van 16

Scott Plasma (Orica-GreenEdge) De Plasma produceerde geen enkele breakout-prestaties tijdens de tijdrit van de Tour of California, maar het leidde de Oricas Giro dItalia-ploeg naar de overwinning in de ploegentijdrit van Stage 1. Scott zegt dat het een proces gebruikt dat de boven-, geest- en onderbuizen in één stap assembleert, waarbij 11 procent minder substantie nodig is dan de vorige versie, terwijl de stijfheid nog steeds toeneemt. Hoewel het PRO Textreme schijfwiel een breuk lijkt te zijn in de anders volledig Shimano Dura-Ace constructie, is PRO een onderdeelfabrikant die eigendom is van Shimano.

van 16

Pinarello Bolide (Team Sky) Sky reed de Bolide naar zijn Tour de France-overwinning in 2013 voor Chris Froome, en Bradley Wiggins behaalde opnieuw een overwinning aan boord van de fiets tijdens de tijdrit van de Tour of California Stage 2. Pinarello beweert dat het de weerstand van de Bolide met 15 procent heeft verminderd in vergelijking met zijn voorganger, de 2012 Tour-winnende Graal. Verbeteringen zijn onder meer volledig afgeschermde remmen en verhoogde stijfheid.

van 16

Trek Speed Concept 9.9 (Trek Factory Racing) Trek Factory Racing gebruikt de UCI-legale versie van de Speed Concept 9-Series tijdritfiets – een niet-UCI-versie biedt meer wind-cheating-functies. De Shimano Dura-Ace Di2-aandrijflijn wordt aangevuld met Bontrager-onderdelen. De fiets heeft met name een Bontragers Hilo RXL-zadel waarmee rijders de diameter van het middenkanaal van de zitstokken kunnen aanpassen om de ontspanning te verbeteren.

van 16

Fuji Norcom Straight (NetApp-Endura) Fuji maakte de Norcom Straight via meerdere excursies naar de lagesnelheidstunnel van A5 cm in North Carolina. De buizen lijken misschien niet zo diep als die op andere tijdritfietsen, omdat de frameset een slanker frontaal profiel heeft. (UCI-voorschriften beperken de verhouding van buisdikte tot breedte op 3: 1.)

van 16

Wilier Twin Blade (UnitedHealthcare) UnitedHealthcares Twin Blade onderscheidt zich van professionele tijdritfietsen omdat Wilier de liggende achtervorken, staande achtervorken en vorkpoten heeft ontworpen met een breder in plaats van smaller profiel. De Italiaanse fietsfabrikant zegt dat dit de hoeveelheid weerstand vermindert die wordt veroorzaakt door de turbulente atmosfeer van de draaiende wielen. UnitedHealthcare bouwt de fiets met Shimanos elektronische Dura-Ace Di2 en Fizi:ks stompe Tritone-zadel – beide populaire opties in het profpeloton. UHC’s Alison Powers reed een Twin Blade naar de overwinning in de Tour of California TT voor dames.

van 16

Jamis Xenith T2 (Jamis-Hagens Berman) Jamis beweert dat de Xenith T5 cms gehulde remmen de aerodynamische efficiëntie van de fiets met 10% verbeteren in vergelijking met de voorgaande, zichtbare versie. En het Amerikaanse merk is niet de enige die deze methode gebruikt: veel andere topfietsfabrikanten hebben de laatste tijd manieren gevonden om de niet-aero-remklauwen te verbergen. Het frame biedt ook een Pressfit 30 laagste beugel die volgens Jamis de trapefficiëntie verhoogt.

van 16

Argon 18 E-118 (Jelly Belly) Het ontwerp van Jelly Belly’s tijdritfiets is gebaseerd op de Argon 46 cm E-114 uit 2008. Het Canadese bedrijf verfijnde de fiets door de tijd heen en verbeterde de aerodynamica, het uithoudingsvermogen, de handling en zelfs de pasvorm. Het Jelly Belly-team maakt gebruik van 3T-wielen en cockpitonderdelen, en ook een ISM-zadel met split-neus.

van 16

Lapierre Aerostorm (Optum) Optums fietssponsor, Diamondback, maakt geen tijdritfiets (ongeacht wat de onderbuis zegt), maar zusterfabrikant Lapierre doet dat wel. De regerende Amerikaanse tijdritkampioen Tom Zirbels-fiets, hier te zien, heeft aangepaste afbeeldingen om zijn titel te herdenken. Het is uitgerust met HED-wielen, SRAM-aandrijflijn en een Selle Italia-zadel.

van 16

Trek Speed Concept 9.9 (Bissell Development) Voel je je een beetje dj vu? Bissells-fietsen komen bijna overeen met de Trek Factory Racings Speed Dial, samen met het opmerkelijke verschil van een SRAM Red-aandrijflijn. We hebben de SRAM-elektronica niet opgemerkt, een paar Bissells Madones waren sportief. Als kleinere groep heeft Bissell geen gebruikelijke schijfwielafbeeldingen.

van 16

Orbea Ordu (Novo Nordisk) De strikte aero-framebeperking van de UCI droeg bij aan de homogeniteit van de framesetvormen, maar Orbea brak los met hoekige series – en stoelsteuncontouren, in tegenstelling tot de typische vloeiende rondingen. De Ordu heeft ook Orbeas Monolink-stuurpen, die een variabele hoogte levert om tegemoet te komen aan de behoeften van de rijder. Ordus heeft vier stuurpenlengtes.