De Open UP Zal Veranderen Waar Je Rijdt

Een langetermijnbeoordeling van deze gravel-/cross-/racefiets bewijst dat hij echt zo flexibel is als hij belooft

Ryan Olszewski

In de afgelopen decennia ben ik mijn crossfiets gaan gebruiken als mijn straatfiets. Het stelde me in staat om lussen samen te voegen die verharde en onverharde straten vermengden waar ik meer eekhoorns, konijnen en herten zag dan auto’s. Een bekwame rijder zou een normale straatfiets met 28 mm banden kunnen nemen op paden als deze, maar niet iedereen voelt zich hier prettig bij, en sommigen willen misschien terrein betreden, zoals singletracks of rotsachtige brandwegen, die zelfs ervaren rijders zouden uitdagen. Daarom bestaat de Open UP. Hiermee kunt u wielen en banden afstemmen op uw vaardigheden en lokale paden. (Blijf op de hoogte van de coolste nieuwe fietsuitrusting door je te abonneren op onze nieuwsbrief!)

UP staat voor “unbeaten path”, en Opens carbon, multisurface straatfiets nam me mee naar gebieden waar ik langs reed maar nog nooit eerder verkend. Het voelt natuurlijk aan op het trottoir en gaat nog steeds het vuil in alsof het ervoor bedoeld was – een mix die ik nog samen met andere fietsen moet tegenkomen.

De Open UP rijdt zo mooi dat ik mijn paden verder uitbreidde dan normaal, en waagde het om uitkijkposten en linkshandige campings in het midden van nergens te schieten. Het lijkt eenvoudiger dan de gebruikelijke racefiets, en dat is vooral merkbaar wanneer het is uitgerust met kleinere banden op de stoep. Afgeplatte en gebogen staande achtervorken bevorderen de stijfheid van de achterkant en het trappen en helpen bij het creëren van een uitstekende rijkwaliteit die wedijvert met die van veel endurance racefietsen. Het verlicht velen op onverharde straten met 40 mm brede banden, waarin het lijkt te zweven over schokkerige segmenten die ervoor zorgen dat stijvere fietsen klapperen en omzeilen.

In zeer algemene bewoordingen lijkt de Opens-geometrie enigszins op een cyclocross-fiets, maar met behulp van ongeveer 5 mm kortere liggende achtervorken en een trapas die allemaal ongeveer 5 mm dichter bij de vloer staat. Het werkt iets sneller dan je zou verwachten, bevat ook dat sit-in-gevoel dat kenmerkt vaak fietsen met een lagere trapas – de fiets is veel stabieler, een beetje gemakkelijker op en af te stappen en het stuur is efficiënt hoger.

Open laat de liggende achtervork op slimme wijze vallen om ruimte te creëren voor een kettingblad met 50 tanden, terwijl de liggende achtervorken op een korte 420 mm worden gehouden, met ruimte voor een band tot 54 mm breed. Net als de huidige oogst van 29er mountainbikes met compatibiliteit met plus-banden, kan deze straatfiets ook 650b-wielen accepteren met banden met een hoog volume, omdat de buitendiameter vergelijkbaar is met een klassieke 700c-wielset om de geometrie en het aanpakken nooit te verstoren. Ik heb ontdekt dat de sleutel tot het op deze manier tot stand brengen van een fiets is om de kleinste, snelst rollende band uit het vuil te halen, zodat het rijden op de weg nog steeds efficiënt en plezierig is. Ik heb kort geëxperimenteerd met 5 cm brede mountainbikebanden en vond ze wat overdreven op het vuil en ook traag op het trottoir naar mijn smaak.Maar de fiets handelt goed in deze aflevering, en sommige mensen zullen het waarderen. Ik ontdekte mijn goede plekken in Schwalbes G-One HS 38 mm, WTBs Nano 40 mm en Horizons nieuwe 47 mm-banden (die 650b zijn).

De slappe zithoek van 72, 5 graden is ontworpen om te worden gebruikt met een zadelpen met nul-offset, maar ik geef de voorkeur aan een steilere zithoek om mijn match goed te ontvangen. Aan de andere kant was ik dol op de agressief korte balhoofdbuis, maar sommigen bevinden zich misschien met een grote stapel afstandhouders onder hun stuurpen.

Gravel- en belevingsfietsen zijn niet voor iedereen weggelegd. Vergeleken met je gemiddelde endurance racefiets, hebben ze de neiging om een beetje overbouwd te zijn en te veel aandacht voor stabiliteit voor mensen die vooral op de stoep blijven. De UP is echter uniek omdat hij ook zo goed rijdt als een straatfiets dat je bijna zou vergeten dat hij veel meer effectief is met verschillende banden. Als je het geluk hebt om ergens in de buurt van landelijke onverharde wegen te wonen en je je ooit hebt afgevraagd waar ze naartoe gaan, is de vraag niet of je een Open UP moet kopen, maar welke kleur het zou moeten hebben.