Schok Je Schokken
Jonathan Pushnik
Quick Take

De vergrendeling is extreem stevig, dus ik merkte dat ik overschakelde naar de handmatige modus bij ruwe, technische verhogingen om de tractie op het voorwiel te verbeteren. Ik wilde ook een modus tussen volledig vergrendeld en open, naast betere prestaties bij kleine stoten. Maar het systeem werkt snel en moeiteloos, en het is eenvoudig op te zetten. Ik geloof dat het het meest geschikt is voor een XC-georiënteerde rijder in plaats van een trail-georiënteerde.

1 Versnellingsmeter
Het brein van de eLECT is een versnellingsmeter die beweging en de helling van de fiets detecteert, zodat hij weet of je naar beneden of naar boven gaat, of dat je in de appartementen bent. Het kan ook een sprint voelen of als de voorkant een vrije val maakt door een sprong of handleiding.

Twee Lock/Unlock Valve
Wanneer het systeem merkt dat u klimt, vergrendelt een klein ventiel de vork; wanneer de fiets waterpas staat, wordt de vork ontgrendeld. In dergelijke situaties verandert de machine in iets meer dan een seconde van manieren. De vertraging voorkomt natuurlijk dat hij in de war raakt door bijvoorbeeld een rollend gedeelte, en verlengt bovendien de levensduur van de batterij door het aantal vergrendel-/ontgrendelingscycli te verminderen. Als het systeem detecteert dat je aan het sprinten bent, wordt het twee tienden van een ander vastgezet en blijft het zes seconden beveiligd. Als het een vrije val detecteert, wordt het binnen een halve seconde geopend om de touchdown te verzachten.

3 voorkeuren
u kunt beslissen over een gewenste drempelgradiënt, zoals vijf graden. Als eLECT merkt dat een klim steiler is dan dat, zullen de vorkblokjes; daaronder gaat de vork open. Deze drempel wordt ingesteld door de fiets naar de favoriete helling te kantelen en vervolgens de versnellingsmeter te kalibreren – het kostte wat gehannes tijdens het testen om onze ideale drempel te vinden.

4 Batterijen
De batterijen zijn oplaadbaar met een USB-kabel en gaan 40 uur mee in de automatische modus en 60 uur in de handmatige modus (met de afstandsbediening).

5 Afstandsbediening (niet afgebeeld) U kunt de automatische bediening uitschakelen met een draadloze stuurafstandsbediening. Magura biedt ook een eLECT-achterschokbreker, en wanneer zowel de schokdemper als de vork zijn ingesteld, kunt u het hele systeem bedienen met een afstandsbediening met drie knoppen.

Gewicht: 1.732 gram (120 mm veerweg, 29er)

Lapierre E:I Shock Auto Jonathan Pushnik
Quick Take

In de automatische modus schakelt het systeem zo vaak van compressiedemping dat ik het af en toe levendiger vond dan het zou moeten zijn. En de snelheid waarmee het bijdraagt aan lock-out is niet aanpasbaar, waardoor het er op bepaalde momenten een beetje uit de pas kan lopen.

1 Versnellingsmeters
Versnellingsmeters op de vorkpoot en stuurpen meten de snelheid en amplitude van een bult of knobbels.

2 Processor
Dit controlecentrum verwerkt informatie van de accelerometer en vertelt de motor om de compressie te wijzigen van vergrendeling naar open of platform.

3 Cadanssensor
Wanneer de cadans onder de 35 tpm daalt, informeert een binnensensor het systeem dat de rijder uitrolt en schakelt het systeem over om te openen. Wanneer u begint te trappen, nemen de magneten de beweging van de crankarm in een tiende van de andere op om de compressie om te schakelen naar vergrendeling, tenzij u zich op hobbelig terrein bevindt.

4 Computer
Met één knop kunt u schakelen tussen drie en automatische handmatige compressieconfiguraties: vergrendeling, pedaal en open. In automatisch kunt u kiezen uit drie gevoeligheidsniveaus voor de grootte van de uitstulping. Een LED-lampje geeft de modus en een bijna lege batterij aan. De machine schakelt in een tiende van een seconde van compressiedemping en wisselt zo vaak per minuut als nodig is, afhankelijk van het terrein.

5 Motor
Gemonteerd op de schok, schakelt het motorrelais de compressie-instellingen. In het geval dat de batterij leeg raakt, gebruikt de motor het laatste van zijn capaciteit om over te schakelen naar open.

6 Batterij
De batterij is ongeveer zo groot als een C02-patroon en kan worden verwijderd om op te laden. Lapierre zegt dat het 25 uur goed is.

Gewicht: 340 g (oplopend systeemgewicht)