Het is snel, nauwkeurig, soepel en ongelooflijk efficiënt.

De afhaalmaaltijd: het bijgewerkte Brain-ophangsysteem maakt de nieuwe Epic ongelooflijk efficiënt op glad terrein en extreem capabel in de zware dingen.

  • Hoofdhoek van 67,5 graden
  • Superlight Roval Control SL remmen
  • Hersenophanging is stijver wanneer gesloten, met een soepelere en snellere overgang naar open

Gewicht: 104kg. (XL)

MEER AFBEELDINGEN

De nieuwste S-Works Epic komt de wereld binnen met een vernieuwd frame, een verbeterd Brain-ophangsysteem en een hele reeks gedurfde claims: deze wereldberoemde fiets is lichter dan zijn voorganger, met een stijver frame en ophanging die veel beter bestand is tegen downforce van de rijder eenmaal gesloten, met soepelere en snellere aanpassingen om te openen (lees: efficiënter met betere schokabsorptie). Zoals te verwachten is, is de geometrie ook bijgewerkt om gelijke tred te houden met de trend naar meer technisch veeleisende cursussen.

Verwant verhaal

Om de aanpassingen aan de Epic te kennen, moet je ook naar de S-Works Epic EVO kijken om het hele plaatje te krijgen. Voorheen gewoon een Epic met een vork van 120 mm, de nieuwe EVO is milder (102 kg, voor maat XL) en biedt extra veerweg naar achteren. Bovendien wekte het de gepatenteerde Brain-achterophanging op ten gunste van een metrische schok. Dat is de belangrijke afhaalmaaltijd voor het begrijpen van de opschortingsupdates op de Epic. Het Brain-platform probeert niet langer de naald te rijgen tussen de eisen van XC-racen op hoog niveau en ook de behoeften van de langere reizen, avontuurgerichte EVO.

De Epic is nog puurder op racen gericht dan ooit tevoren, en de Epic EVO vult het gat in als een race-compatibele trailfiets die even ideaal is voor agressief rijden op de weg, maar ook voor marathon- en ultra-uithoudingsraces, zonder uit de toon te vallen. plaats in regionale XC-races.

5 dingen die we leuk vinden aan de gespecialiseerde S-Works Epic

Bijgewerkte SID

De SID SL Ultimate Brain-vork is 70 g lichter dan zijn voorganger.

Crazy Light Wheels

Met 1.240 gram voor de collectie zijn deze hoepels zo mild als je kunt vinden.

Koolstofverbinding

Elk klein beetje gewichtsvermindering helpt de Epic zo mild mogelijk te houden.

SRAM XX1 AXS

Het ontbreken van schakel-, dropper- of lockout-kabels maakt de voorkant van de fiets opmerkelijk schoon.

Bijgewerkte hersenen

De vernieuwde Brain-ophanging is stijver wanneer hij gesloten is, met soepelere overgangen naar openen.

Hersenen Worden Slimmer En Soepeler

Laten we, voordat we verder gaan, eens kijken naar wat het brein is en hoe het werkt. Het is een gepatenteerd ophangplatform dat is ontworpen in samenwerking met RockShox en Specialized en dat probeert de noodzaak van vergrendelingshendels te elimineren door te weten wanneer de ophanging moet worden gesloten voor maximale efficiëntie, en zodra deze open moet zijn om stoten te absorberen. Er zijn twee traagheidskleppen – een in de vork en een tweede in de cilinder achter de achteras – die de oliestroom regelen. Soms, of bij het voelen van neerwaartse druk (druk in de rijder), blijven de kleppen gesloten en is de vering geborgd. Bij het instellen van opwaartse kracht (druk in het spoor) gaan de kleppen open en is de vering actief. De afmetingen van deze aandrijving bepalen hoeveel de ophanging opent.

Het systeem vertrouwt op welsprekende en bijna onmiddellijke reacties op trailkrachten. En aangezien het bedoeld is om vergrendelingshendels te vervangen, moet het enigszins goed zijn in het onderscheiden van de wegkrachten die de vering nodig hebben om te starten, en krachten uit de rijder om efficiënt te blijven trappen.

De traagheidsklep voor de schok werd verplaatst naar net achter de achteras. Trevor Raab

De beweringen zijn gewaagd: Brain is nu stijver wanneer het wordt gesloten en sneller en soepeler als het verandert om te openen. Bovendien werd het milder: de SID SL Ultimate-vork viel een beloofde 70 gram, de schok werd lichter door de AutoSag-functie te dumpen en een nieuwe koolstofverbinding verwijdert meer vet van het frame van de fiets. AutoSag was een wonderbaarlijk eenvoudig systeem om de luchtdruk in de schok in te stellen – het enige dat nodig was, was het oppompen, op de fiets zitten en op een knop drukken om de doorzakking te plaatsen. De eliminatie van AutoSag maakt de schok beter afstembaar omdat rijders volgens de meeste schokken gemakkelijker de atmosfeerdruk kunnen aanpassen, maar je verliest een deel van de eenvoud tijdens het instellen.

Ik twijfelde er niet aan dat het verbeterde Brain-platform beter zou zijn, maar ik was sceptisch dat het tegelijkertijd de noodzaak van een lock-out zou wegnemen en een soepelere rit zou geven. De vorige editie was gesloten, maar ik had constant het gevoel dat ik een compromis moest sluiten tussen de zachtere rit die ik wilde op ruige paden en de trapefficiëntie die ik wilde op gladder terrein.

Rebound-aanpassing is op de rode wijzerplaat en de Brain Fade-aanpassing is de blauwe wijzerplaat. Trevor Raab

De Claims Houden Stand

Na een paar honderd mijl van rotsen, stroompaden, brandwegen en trottoirs, heb ik er vertrouwen in dat de hersenen rond de gewaagde beweringen van Specialized leven. Nooit merkte ik dat ik een vergrendelingshendel verloor, en ik geloofde ook niet dat de fiets overdreven hard was toen ik de paden opging. Ik kon overstappen van bestrating naar trail met het vertrouwen dat de ophanging het einde van de deal zou tegenhouden.

Nog beter: aangezien de overgangen van gesloten naar open sneller en eenvoudiger zijn, ontdekte ik dat ik een veel stevigere Brain Fade-instelling kon rijden (die bepaalt hoeveel druk er nodig is om de vering van gesloten naar open te laten gaan) voor efficiënter rijden op gladde paden en stel dat in met verminderde luchtdruk, in vergelijking met de vorige variant van dit ophangplatform, om een stillere rit op dikke paden te krijgen.

Bij de eerdere variant van Brain veranderde ik vaak de Brain Fade-configuraties op basis van het rijden dat ik op een bepaalde dag wilde doen. Voor informele straatritten op de ruige en technische paden rond het
Bicycling- kantoor, gebruikte ik bijna alleen de zachtste van die zes instellingen. Voor soepelere paden of harder rijden, zou ik een of twee klikken naar stevig verschuiven. Op de gloednieuwe Epic merkte ik niet alleen dat ik stijvere instellingen reed (twee en drie klikken van firma is mijn huis), maar ik voelde niet de behoefte om die instelling te corrigeren op basis van mijn rijbehoeften. Van de meest technische paden die ik kon vinden tot de snelste stroompaden die er zijn, van vol gas tot de hele dag rijden, het meeste dat ik verander is slechts één klik.

Racers zullen dol zijn op het stevigere platform dat beter bestand is tegen neerwaartse krachten wanneer het gesloten is. De fiets is zo effectief dat ik erin slaagde om uithoudingsritten op verschillende ondergronden en zelfs intervalinstructie op asfalt uit te voeren, en dat allemaal met dezelfde veringinstellingen. Ik had nooit het gevoel dat ik veel kracht verloor bij pogingen met hoge intensiteit, en kon overschakelen tussen stoep en singletrack zonder een slag over te slaan.

Nu AutoSag is verdwenen, kunnen rijders beter naar de schok luisteren door de luchtdruk aan te passen. Trevor Raab

Samen met de belofte van soepelere overgangen om te beginnen, verminderde Specialized ook het kloppen van het systeem dat zou optreden wanneer de traagheidsklep werd geopend. Op mildere Brain Fade-instellingen is het praktisch verdwenen. Het is ook nauwelijks merkbaar op hoge snelheid op ruige instellingen. Maar rijden met lage snelheid op technische paden in stevige configuraties bracht een deel van deze klop terug waar Brain bekend om stond. Ik ben echter aan het muggenziften, want onder de meeste omstandigheden is het niet merkbaar en ik vond het nauwelijks hinderlijk.

Waarom Geen Live-klep?

Je vraagt je misschien af waarom Specialized vasthield aan een mechanisch Brain-platform in plaats van een elektronische versie of iets dat momenteel vergelijkbaar is met Foxs Live Valve. Ik deed. Het antwoord, volgens Specialized, kwam in een combinatie van gewicht en prestaties. Batterijen zijn zwaar. Gespecialiseerde ophangingsgoeroe Mike McAndrews pakte dat probleem aan en zei: We blijven samenwerken met de leveranciers van deze technologieën, maar tot op heden komen de algemene prestatiekenmerken van deze systemen nog steeds niet overeen met alle racegerichte prestatiedoelen van deze fiets. Bij het nemen van deze beslissing moeten we naar alle aspecten (prestaties, gewicht, verpakking, kosten, enz.) van het systeem kijken, want dat is precies wat de laatste keuze drijft.

Gespecialiseerde S-Works epische details

Ontwerp XC
Substance Carbon
wielmaat 74 cm
Fork 100mm SID SL Ultimate Brain
Shock RockShox-Specialized Brain
reizen Rear 100mm
Drivetrain SRAM XX1 AXS Eagle
zwengelt 175mm Quarq XX1 Eagle vermogensmeter
Kettingblad 32t
Cassette SRAM XG-1299 Eagle 10-50
Remmen SRAM Level Ultimate
Wheels Roval Controle SL
Banden 6 cm Specialized Fast Trak
Saddle Body Geometry S-Works Vermogen
zadelpen S-Works FACT carbon
stuur S-Works carbon XC Mini Rise
StemS-Works SL, metaal
Bandenspeling 6 cm

Lichter frame met moderne XC-geometrie

De meer, lagere en slappere geometrie was voorspelbaar, vooral gezien de nieuwste update van de Epic hardtail. Specialized breidde het bereik uit over het hele scala aan maten. De XS is 5 millimeter langer en mijn XL-testfiets is 20 mm uitgerekt. De trapas zakte 9 mm, wat een paar ritten vergde om aan te wennen. Op stroompaden en matig technische kenmerken was het geen probleem, maar aanvankelijk kwam ik pedaalaanvalproblemen tegen toen ik hard naar rotsachtige paden wilde rijden. Met een beetje aandacht voor een van de essentiële aspecten van mountainbiken, was de plaatsing van de pedalen en het tikken op het pedaal geen probleem meer.

De hoofdhoek werd versoepeld tot 67,5 niveaus en de vorkteller is nu 44 mm, waardoor de weg toeneemt tot 106 mm. De zithoek warmt ongeveer 75,5 graden op voor middelgrote tot en met XL-maten, terwijl de zithoek voor de XS en S respectievelijk 76,5 en 75,8 graden is.

De elektriciteitsmeter doet niets om de prijs onder controle te houden, maar als u van informatie houdt, zult u dol zijn op deze slinger. Trevor Raab

De 433 mm liggende achtervorken zijn slechts 5 millimeter korter dan de vorige Epic, en Specialized beweert dat de achterste driehoek 20 g lichter en 15 procent stijver is. Het gevoel van effectieve krachtoverbrenging is onmiskenbaar, vooral bij het opstaan uit het zadel. Op gladde paden voelt deze fiets zo dicht bij de rauwe efficiëntie van een hardtail sinds ik ooit heb meegemaakt terwijl ik nog steeds op een full-squish fiets reed, hoewel het moeilijk is om te onderscheiden hoeveel te wijten is aan de vering en hoeveel te wijten is aan een stijvere achterkant einde. Wat er echt toe doet, zijn de prestaties, en dat is onmiskenbaar.

SRAM XX1 AXS-aandrijflijn

SRAM’s draadloze XX1 AXS-aandrijflijn biedt een bijna foutloze en uiterst betrouwbare verandering. In nog een ander voorbeeld van de manier waarop de S-Works Epic exclusief is gericht op de high-performance menigte, is het carbon XX1-crankstel uitgerust met een Quarq-elektriciteitsmeter.

De fiets rolt op de nieuwe, waanzinnig lichte Roval Control SL wielen. Met een gewicht van 1240 g voor de set zijn deze items absurd licht en voelden ze snel en speels aan onder mij. De velgen hebben een binnenbreedte van 29 mm, met een 4 mm breed plat gedeelte bovenop de rand van de velg bedoeld om beknelling te voorkomen appartementen. Ik kon niet bevestigen dat Rovals beweert dat er 22 procent meer kracht nodig is om een pinch flat te creëren in tegenstelling tot de voormalige Control SL, maar ik kan wel zeggen dat ik na een paar honderd mijl op rotsachtige Pennsylvania-paden nog geen snuifje heb gekregen vlak.
Met slechts twee remleidingen is de voorkant van de fiets verrassend schoon en eenvoudig. Trevor Raab

Epische Familie

De Epic is verkrijgbaar in drie volledige builds en één frameset. De Epic Pro ( 925) meet het FACT 11m carbon frame met behulp van een SID SL Brain-vork, rolt op Roval Control Carbon-wielen en wordt opgehangen met een SRAM X01 AXS draadloze aandrijflijn.

De Epic Expert () gebruikt hetzelfde frame, vorkwielen als de Guru, maar verwisselt de X01 AXS-aandrijflijn voor mechanische X01 Eagle.

Last but not least, je kunt je wanten krijgen op de S-Works frameset, die bestaat uit het S-Works FACT 12m carbon frame, SID SL Ultimate Brain-vork en RockShox Brain-schok voor

De S-Works Epic is de meest effectieve en responsieve XC-fiets met volledige vering die ik ooit heb gereden. Trevor Raab

Een Onvervalste Pro-Level XC Race Bike

Het was meteen duidelijk dat de Epic een racefiets is, zonder de concessies die zijn gedaan om de randen voor de casual rijder te verzachten. Het is een volbloed gemaakt voor zijn racebaan, en zo stinkt het. Door gebruik te maken van ophangingsinstellingen die geschikt zijn voor deze specifieke tester van 1,8 m-2, 82 kg om te racen, ontdekte ik dat de fiets niet zacht of soepel was. Ik vond het welsprekend, nauwkeurig en ongelooflijk efficiënt, een R-racefiets met financiering. Ik heb nog nooit op een volledig geveerde fiets gereden die zo reageert op het trappen, met nauwelijks waarneembare vermogensvermindering voor de vering. Het voelde solide en geïmplanteerd aan als je hard over ruig terrein trapte, maar toch levendig en pittig als een hardtail wanneer je uit het zadel komt. Ik waardeerde echt de agressievere geometrie bij het afdalen van steile heuvels, evenals het feit dat de extra capaciteit dat niet deed.Dit gaat ten koste van het beheer op lage snelheid.

Het sturen op een helling is nauwkeurig en consistent, zonder dat het voorwiel afdwaalt dat je soms aantreft met veel meer ontspannen frontafwerkingen.

De Epic wordt verkocht met een S-Works FACT carbon zadelpen, maar door er een druppelaar op te plaatsen, wordt een volledig nieuw niveau van capaciteit geopend. Trevor Raab Hoewel deze fiets in ieder geval een beauty is om op te rijden, komt hij pas echt tot leven als je vol gas rijdt. Het is een prachtige racemachine. Iedereen die XC-racen als een gezond onderdeel van het offroad-dieet ziet, zelfs degenen die, zoals ik, eerder geneigd waren om uit de buurt van Brain-uitgeruste fietsen te blijven, zouden er goed aan doen om de Epic als hun volgende racefiets te beschouwen.