Getest. Devinci Django SX Carbon Trail-motorfiets

Deze routefiets van 70 cm biedt een sterke, pittige rit die zijn naamgenoot waardig is

Ron Kocho

Toen Devinci de Troy opwaardeerde, liet hij een gat in zijn lijn achter om een kortere reisfiets te krijgen – dus we wilden graag zien dat een nieuw model genaamd Django de leegte zou vullen. Deze gloednieuwe routefiets met 70 cm wielen, merken Devincis-ontwerpers op, dankt zijn naam aan een sterke, pittige rit en een personage dat lijkt op Django uit de spaghettiwestern-film uit de jaren 60. Na een paar weken de Django te hebben leren kennen, moet ik toegeven dat de analogie van het sterke karakter helemaal waar is: dit is het soort fiets dat bijna elk spoor van de hoorns vereist, waardoor het plezierig is.

De Django is een trailfiets met 120 mm veerweg en Split Pivot-ophanging die is afgestemd op een vork met een veerweg van 130 mm. Het beschikt over Devinci’s Complete Response-geometrie-aanpassingsmethode, die de balhoofdhoek verandert van 68 graden bij de hoge instelling naar 67,5 niveaus in de minimale instelling via een flip-chip in de bovenste scharnierconstructie van de stoel. Dit heeft ook invloed op de hoogte van de trapas, waardoor deze een bereik heeft van 334 mm tot 340 mm. Een achterkant met Boost-breedte levert 425 mm liggende achtervorken op. Mijn Django SX carbon testfiets woog 131 kg bij een maat large.

De Devinci Django, een fiets met een veerweg van 70 cm en 120 mm, vervangt de Troy uit de line-up van de organisatie. Charles-David Robitaille

Ik heb hiervoor veel andere Split Pivot-fietsen gereden en genoten, maar de vering van de Django voelde bijzonder goed aan. Hij klimt met de efficiëntie van een crosscountryfiets, maar blijft te allen tijde soepel en actief. Deze combinatie moedigde me aan om door te gaan op technische beklimmingen, omdat ik er vaker wel dan niet in was geslaagd secties te maken die me vaak van de fiets dwongen. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om naar beneden te reiken en de platformverandering van de Rockshox Monarch-schok te gebruiken, een bijzonder goede zaak omdat het om de een of andere reden halverwege de allereerste rit stopte met functioneren.

Een erg lang front-center gaf me voldoende ruimte om een fantastische trappositie te krijgen, ondanks de korte 45 mm stuurpen. Een lage trapashoogte betekende dat ik moest letten op mijn tenen en pedaalplaatsing in de stenen, vooral in de lage vering, maar ik paste me er gemakkelijk aan aan. Ik gaf sterk de voorkeur aan de minimale instelling, maar ik kon zien hoe mensen die veel klimmen of van rotsachtig terrein trappen, de hoge verandering verkiezen.

De Devinci Django is misschien wel de eerste fiets ter wereld die vernoemd is naar een personage uit een spaghettiwestern-film. Charles-David Robitaille Ik was ook uitgenodigd door de manier waarop de Django presteerde tijdens afdalingen. De Split Pivot-ophanging stond centraal met een zacht maar gecontroleerd gevoel dat ik zou beloven een extra veerweg van 10 mm te hebben, omdat het perfect paste bij de 130 mm -reis front-end. Het is soepel en glad over wortels en rotsen, terwijl het voorkomt dat het dieptepunt bereikt op alle, behalve de zwaarste landingen en G-Outs. Een lage trapashoogte geeft de fiets een “zit” -gevoel en een zeer laag zwaartepunt, waardoor het nemen van bochten natuurlijk en vloeiend is. Het koolstofframe van de SX-versie die ik heb getest, voelde stijf en nauwkeurig aan en was bestand tegen buigen of andere slechte gewoonten. Hoewel de Django misschien maar 120 mm veerweg heeft,het is het soort fiets dat je uitlokt om op zoek te gaan naar trail-functies die je kunt gebruiken om een boost te geven.

Er zaten vliegen in de zalf, zoals een smal 725 mm breed stuur – het voelde behoorlijk niet aan bij de korte stuurpen van de fiets. Ik verruilde het voor een 780 mm brede staaf na de eerste reis, en het kwam overeen met mijn eigen voorkeur en de aard van de fiets.

De Devinci Django hunkert naar snelstromende paden als deze, maar is niet bang voor de stenen. Ron Kocho

Bovendien kan het zijn dat ik de laatste tijd veel tijd heb besteed aan het testen van banden met een grotere maat, maar de 6 cm voor/6 cm achterbanden van Django voelden voor mij merkbaar smal aan. Een bredere velg en/of band zou een beter rijplatform kunnen bieden. En hoewel bonuspunten goed geschikt zijn voor het gebruik van een bidonhouder in de voorste hoek van het frame, leek deze onnodig groot op de onderbuis te zijn geplaatst tot ongeveer 2,5 cm, waardoor de grootte van de waterflessen die u kunt gebruiken, wordt beperkt.

Over het algemeen was ik echt onder de indruk van alle Django. Het lange middenvoor en de korte stuurpen zijn samen ideaal voor competitief rijden, steil terrein en beide in exact dezelfde tijd. Devinci richtte deze fiets op rijders die op zoek zijn naar een speelse en zeer plezierige fiets die ruw terrein aankan. Hoewel ik er maar een paar ritten op heb gemaakt, is mijn allereerste indruk dat Devinci het heeft gepresteerd.

De Devinci Django komt nu pas bij de dealers. Er worden drie carbonmodellen geleverd, variërend in kosten van een Shimano XT 1×11-uitgeruste versie tot een met SRAM GX 1×11. Er worden vier variaties met aluminium frames geleverd, alleen voor het S-model met Rockshox Sektor RC-vork en Shimano Deore 2×10-aandrijflijn.