Retro Schwinn Apple Krate - Beste Fietscadeaus
Stijl: 1968 Schwinn Krate

De juiste fiets voor
: Vintage-liefhebbers die een nostalgische klassieker willen bezitten

Weinig dingen zijn meer Americana uit de fietsindustrie dan de gebruikelijke retro Schwinn. En weinig of geen retro Schwinns waren veel populairder dan de Krate-modellen. Oorspronkelijk gepubliceerd in 1968 en verkocht tot 1973, zijn de Krates voor veel Amerikanen synoniem met kindertijd.

Elke fiets wordt geleverd in een doos voor het 50-jarig jubileum om het Apple Krates-erfgoed te herdenken. Schwinn

Het verhaal
Schwinn introduceerde de Sting-Ray voor het eerst in 1963. Het verhaal wordt verteld in No Hands: The Rise And Fall of the Schwinn Bicycle Company, an American Institution door Judith Crown en Glenn Coleman, naast Schwinn Bicycles door Jay Pridmore & Jim Hoed.

Zoals in Schwinn Bicycles staat, vertelde een van de externe verkopers van Schwinns in 1962 aan Al Fritz – toen een onderdeel van de lay-outafdeling van Schwinns in Chicago – over een trend die zich voordeed in Zuid-Californië. Kinderen bouwden varkensfietsen met de toevoeging van een longhornstuur en een polozadel (ook bekend als een “bananenzadel”) in een frame van 51 cm.

Afhankelijk van de verslagen in No Hands assembleerde Fritz zijn eigen varkensmotorfiets in Chicago, voegde er een vleugje styling aan toe, geïnspireerd op de autocultuur van Zuid-Californië, waaronder gladde banden in dragsterstijl, en noemde zijn creatie Sting-Ray.

  • Klassieke stijl
  • Gelimiteerde beschikbaarheid

Nadat Schwinns toenmalige president, Frank V. Schwinn, Fritzs model Sting-Ray had gezien, was hij niet onder de indruk. Fritz voorspelde echter dat het jaarlijks 20.000 eenheden zou verkopen, waardoor het het best verkochte model in Schwinns-lijn zou worden. Beide jongens hebben 20 dollar ingezet, ook Frank Schwinn zakte flink: de organisatie verkocht alleen al in de vorige helft van 1963 45.000 Sting Rays. Het bedrijf heeft misschien meer verkocht, maar kon niet genoeg banden maken om aan de vraag te voldoen.

Schwinn zou vele variaties van de Sting Ray gaan bouwen, maar de Krates, geproduceerd van 1968 tot 1973, zijn enkele van de meest geliefde.

Tom Findley

De Krates waren de brutaalste Sting Rays, gestyled volgens grappige auto’s, met een brede, gladde achterband; een kleiner (41 cm) voorwiel met dunnere band; en functies zoals een vijftraps aandrijflijn met stick shift, verende voorvork, geveerde trommelrem aan de voorkant, velgrem achter, felle verf, samen met slimme namen.

Enkele van de bekendste zijn de Orange Krate, Apple Krate, Pea Picker, Cotton Picker en Lemon Peeler. In 1968 werd een nieuwe Krate op de markt gebracht voor ongeveer; vandaag wordt een eerste krat in goede staat voor duizenden dollars op de veilingmarkt verkocht.

Het verhaalgedeelte van het artikel verscheen eerder in een rapport

Matt analyseert sinds 1995 fietsen en allerlei soorten fietsuitrusting.