Xtracycle Edgerunner 10E

Ik overtrof een wereldkampioen. Op een 30 kg lange bakfiets niet minder.

Gekleed in khaki’s en een donzen donsjack, gekleed in mijn verweerde Blundstone-laarzen, sloeg ik rechtsaf North College Drive op en trapte het 0,8 mijl lange, 5,6 procent-grade Strava-segment in een typische 26 km/u, voltooide het in 3 minuten en nauwelijks zweten. Dat was 25 seconden sneller dan de tijd van de legendarische Ned Overend, Mountain Bike Hall of Famer en wereldkampioen 1990.

Ik zat op een Xtracycle EdgeRunner 10E en dit is de energie van dit 350 watt Bosch elektrische ondersteuningssysteem dat in het frame van de fiets is ingebouwd. (Voor de Strava-puristen: daarna heb ik de rit verwijderd en het klassement nieuw leven ingeblazen.) In de krachtigste modus, turbo, helpt de machine de 10E met een paar pedaalslagen tot 32 km/u te duwen. Dan snijdt het , om te voldoen aan de wettelijke vereisten – opdat de Amerikaanse autoriteiten de 10E niet als een fiets beschouwen (shakevuist). En hoewel het leuk – echt leuk – is om met je kont heuvels op te sjouwen op deze fiets, daar gaat het niet om.

De 10E zou een auto moeten vervangen, stelt Xtracycle. En dat kan op veel manieren. Het laadvermogen is 181 kg (rijder en lading gecombineerd) met nog eens 80 kg als u de optionele buisvormige voorstandaard krijgt. De stabiele middenstandaard houdt de fiets rechtop terwijl je deze laadt, en voorkomt dat hij kantelt, zelfs als de lading is geleegd.

Mijn testfiets was ook uitgerust met een paar 35-liter Carry All Cargo Bags (een paar) plus een PorterPack-voortas ter grootte van een krat bier. Wees creatief met wat riemen en bungee-koorden, en je kunt een enorme belasting aan met deze opstelling, zoals de blender, bijzettafel en andere prullaria die ik op een zaterdag in het winkelcentrum heb opgepikt. Andere accessoires zijn te vinden: Xtracycle biedt een zijspan op wielen met een laag rijdend, vlak dek dat een extra 113 kg aankan en kan worden opgevouwen wanneer het niet in gebruik is. En er zijn een aantal gezinsvriendelijke toevoegingen, van draagzakken tot een zitsysteem voor maximaal drie kinderen.

Ondanks zijn lengte en gewicht is het rijgevoel van de EdgeRunner verrassend vergelijkbaar met dat van een normale stadsfiets. Het sturen is licht en de plaats is rechtop, met een gebogen stuur waardoor je je armen kunt ontspannen. Het grootste deel van je gewicht ligt op je billen, en met alle elektrische ondersteuning is er niet veel reden om te verduren, dus het is belangrijk om een stoel te installeren waar je van houdt.

Maar dit is een grote fiets. Het is zwaar en lang. En met de Bosch-motor is hij ook nog eens snel. Snel genoeg dat ik me ongemakkelijk voelde door de stad te bombarderen op het favoriete multifunctionele pad. De hydraulische schijfremmen van Shimano Deore zijn geweldig, en de fiets is verrassend snel – en wendbaar, maar ik kon de indruk niet van me afschudden dat een fiets van 30 pond, een paar voet breed, zeven voet lang, en in staat om samen te flitsen op 32 km/u gaat niet goed samen met joggers, ouderen op een wandeling, samen met kleine kinderen op duwfietsen. Na een paar keer op de weg gereden te hebben, vond ik het het beste om de Xtracycle op de weg te houden – hij moet tenslotte een auto vervangen. Ik had het gevoel dat automobilisten me respect en ruimte gaven dan ze normaal doen als ik op een standaardfiets zit, mogelijk vanwege de grootte van de 10E en het vermogen om met een fantastische clip mee te draven.

Op basis van de omgeving voegt de Bosch Electric-Assist-motor 50 tot 275 procent toe aan de elektriciteit die je met de pedalen opwekt. Scott Griggs

Het Bosch-systeem past netjes in het frame en vervangt de klassieke trapasschaal met een geïntegreerde motor en slinger. Het is de meest handige hulp die ik heb gebruikt. Gewoon aanzetten en trappen. De motor voegt, afhankelijk van de gekozen stijl, een toename van 50 tot 275 procent toe aan het vermogen dat u genereert. Het vermindert ook tijdelijk het vermogen wanneer u van versnelling verandert, om schakelen onder belasting te voorkomen. Ik wou dat de motor wat soepeler liep – er is een korte vertraging voordat de elektriciteit begint, en als dat eenmaal gebeurt, gaat het snel aan. Je voelt een vergelijkbare plotselinge verandering wanneer je 20 mph bereikt terwijl de stroom uitvalt. Dit maakt de 10E soms schokkerig, vooral bij het stoppen, starten, proberen door krappe ruimtes te rijden en langzamere manoeuvres uit te voeren, vooral in de turbomodus.

Met een multifunctioneel stuurdisplay kunt u de ondersteuningsmodus kiezen en zien hoeveel mijlen er nog op de lading staan. Hoewel Xtracycle een beloofd bereik van 20 tot 100 mijl levert, varieert het werkelijke aantal kilometers op één lading aanzienlijk, afhankelijk van het gewicht dat u bij zich heeft, de manier waarop uw gebied heuvelachtig is en ook de temperatuur van de atmosfeer, afhankelijk van de hoeveelheid hulp en de omstandigheden. kreeg ongeveer 20 kilometer start-en-stop-boodschap in turbomodus op redelijk vlak terrein, op een dag van 40 graden, terwijl hij een extreem zware lading droeg. Het opladen van een volledig lege batterij duurt ongeveer drie en een half uur.

Bosch geeft twee jaar garantie op accu en motor. Toen hem werd gevraagd naar de levensduur van de batterij, zei Jonathan Weinert van Bosch Frankrijk: “heeft de capaciteit om jaren mee te gaan, zij het met langzaam capaciteitsverlies, net als de batterij van uw mobiele telefoon. Het hangt af van hoe de batterij wordt verzorgd. Blootstelling of opslag in extreme kou of hitte kan zijn levensduur verkorten.” Wanneer de batterij leeg raakt, is een vervanging momenteel een mogelijke toekomstige uitgave om te onthouden. De motor heeft geen reguliere onderhoudseisen.

Kan de 10E een voertuig vervangen? Ik denk van wel, vooral als het de bedoeling is om van een stedelijk gezin met twee auto’s een huishouden met één auto te maken. Op de 10E kon ik bijna al die kleine boodschappen doen die normaal gesproken niet mogelijk waren op de fiets vanwege tijd, ruimte of laadruimte – vaak letterlijk zonder te zweten. Ik sleepte fietsen naar de winkel, pakte wat meubels en laadde een week aan supermarkten op de fiets. Het kon niet alle functies van mijn auto vervangen, maar het verving veel meer dan ik had verwacht. En voor veel kortere ritten was het rijden met de 10E eigenlijk gemakkelijker en sneller. Nadat ik moest terugkeren, merkte ik dat ik vaak in mijn auto reed en dacht: ik had dit met de Xtracycle kunnen doen.

Alles wat u wilt weten
Een fiets die een auto wil vervangen, en waarschijnlijk kan
Bosch superieure motor is krachtig en gemakkelijk te bedienen
Zal een professionele racer verslaan naar de top van een berg Kan goed worden bediend
vanwege zijn grootte en gewicht, maar is misschien niet geschikt voor populaire paden voor meervoudig gebruik

Gewicht: 305 kg (slechts één maat, met bagagetassen, drager en dragertassen)
Info: xtracycle.com/edgerunner

Alternatief vervoer
Ik heb 150 mijl op de Xtracycle gereden, de eerste veertien dagen dat ik het heb gedaan – mijlen die ik niet in mijn voertuig heb gestopt.